SiteLogo

تاثیر شیردهی در سلامت مادران چیست؟

(دلنیا یوسفی) 20 شهریور 1402
0 433
What-effect-shaving-maternal-health

امروزه شاهد تمایل بیشتر مادران به تغذیه‌ی نوزادان با شیرخشک هستیم که این می‌تواند نوعی نگرانی محسوب شود چون شیر مادر علاوه بر فوایدی که برای نوزاد دارد فواید زیادی هم برای مادران داردکه دراینجا سعی می کنیم به چندفایده ی شیردهی برای مادران بپردازیم.

فواید شیردهی برای مادران:

فوایدشیرمادر:

شیر مادر سرشار از مواد مغذی مورد نیاز نوزاد در طول دوسال اول زندگی است، شیر شامل ترکیباتی نظیر ویتامین ها، املاح، پروتئین، چربی و هر آنچه که کودک برای رشد ونمو به آن نیاز دارد. ترکیبات شیر مادر از زمانی به زمان دیگر هم تغییر می‌کند، مثلا در هر بار شیردهی، شیر اولیه کمترین میزان چربی و شیر آخری بیشترین میزان چربی را دارد تا کودک کاملا سیر شود و گرسنگی اش از بین برود. همچنین ترکیبات شیر مادر با گذشت سن نوزاد هم تغییر می‌کند و متناسب با نیازهای بدن و رشد او می‌شود. موادغذایی که مصرف می کنیم درتغییرطعم ورنگ شیرمادر تاثیردارند.

شیر مادربرای کودکان راحت ترهضم و جذب می شود وهیچگونه مشکل گوارشی را برای کودک به وجودنمی آورد.

شیر مادر همچنین حاوی آنتی بادیهایی است که از بدن کودک در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. به همین دلیل نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، در دوران نوزادی و کودکی کمتر بیمار می‌شوند. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، همچنین در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های آسم و آلرژی قرار دارند چون شیر مادر باعث تقویت سیستم عصبی وایمنی می شود. شیرمادراحتمال ابتلا به انواع عفونت ها را ازجمله عفونت گوش، عفونت تنفسی و اسهال کاهش می دهد. تغذیه با شیر مادر باعث افزایش قدرت هوشی کودک می شود. کودکانی که از شیر مادر استفاده میکنند کمتر دچار چاقی، دیابت، فشار خون بالا، سندرم مرگ ناگهانی، بیماری‌های تنفسی می شوند.

فواید شیردهی برای مادران:

فواید شیردهی برای مادران:

1- کاهش وزن اضافی مادر:

یکی از فواید شیردهی برای مادران کاهش وزن اضافی است که در دوران بارداری به آن دچارشده اند. چون شیردهی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود ومیزان کالری مصرفی بدن راافزایش می دهد. مادران شیرده بدون رعایت رژیم غذایی 500 تا 800 کیلوکالری بیشتر از مادران غیر شیرده می‌سوزانند. به این ترتیب مادران شیرده می‌توانند هفته‌ای 500 تا 800 گرم وزن کم کنند بدون اینکه ازهیچ گونه رژیم غذایی استفاده کرده باشند.

2- کوچک شدن شکم:

از دیگر فواید شیردهی برای مادران می توان به کوچک شدن رحم وشکم و بازگشت به حالت قبل از بارداری اشاره کرد زیرا شیردهی باعث تحریک ترشح هورمون اکسی توسین می‌شود و افزایش ترشح اکسی توسین باعث کوچک شدن اندازه رحم وشکم مادرمی شود.

فواید شیردهی برای مادران:

3- داشتن آرامش:

با بغل کردن نوزاد ولمس کردن او توسط مادر دردوران شیردهی هورمون اکسی توسین ترشح می شود که اکسی توسین باعث کاهش فشارخون و افزایش آرامش مادر می شود حتی می‌تواند باعث آرامش مادر درخواب نیز شود.

 4- کاهش خطر سرطان سینه خطر سرطان رحم را حدود یک سوم کاهش دهد.

احتمال ابتلا به سرطان درمادران شیرده 50 درصد کاهش می‌یابد. همچنین خطرابتلابه سرطان رحم را حدود یک سوم کاهش می دهد.

فواید شیردهی برای مادران:

5- کاهش خطرپوکی استخوان:

خطر پیشرفت پوکی استخوان در مادرانی که کودکشان شیرخشک می خورند، چهار برابر بیشتر از مادرانی است که شیردهی داشته اند. علت آن است که در شیردهی برای تامین کلسیم از منابع کلسیم استخوان استفاده می شود. این تخریب و ساخت مجدد استخوان ها باعث تقویت استخوان ها و مقاوم تر شدن آنها به پوکی استخوان خواهد شد.

6- شیردهی منجر به کاهش احتمال کم خونی مادر پس از زایمان می گردد.

7- شیردهی باعث کاهش افسردگی مادرپس از زایمان می شود.

فواید شیردهی برای مادران: