SiteLogo

چه عواملی احتمال بارداری دو یا چندقلویی را افزایش می دهد؟

0 1286
Twins

امروزه با افزایش ناباروری زنان و استفاده از داروهای درمان ناباروری یا روشهای کمکی بارداری احتمال دو یا چند قلویی افزایش چشمگیری داشته استبطوری که از هر 32 زایمان یکی از آنها دو قلو است.

چه عواملی احتمال بارداری دو یا چندقلویی را افزایش می دهد؟

احتمال دوقلو یا چند قلوزایی چقدر است؟

حدودا یک سوم از دوقلوها، همسان یا مونوزیگوت (یک تخمک بارور، به دوقسمت تقسیم شده است) و دو سوم از دوقلوها نیز غیر همسان یا دی زیگوت( دو تخمک توسط دو اسپرم متفاوت، بارور می شوند) هستند. افزایش سن احتمال دو قلو یا چندقلوی غیرهمسان را افزایش می دهد.

چه عواملی احتمال بارداری دو یا چندقلویی را افزایش می دهد؟

بارداری دوقلو یا چند قلو بعد از درمان ناباروری:

زنانی که از داروهای ناباروری استفاده می کنند باید آمادگی دو یا چند قلویی را داشته باشند زیرا داروهای ناباروری، تخمدانها را تحریک می کنند؛ در نتیجه احتمال اینکه شما چندین تخمک را به صورت همزمان آزاد کنید، بیشتر می شود. زنانی که به روش لقاح مصنوعی، انتقال اسپرم به لوله های رحمی، انتقال تخم لقاح یافته به لوله های رحمی، و تزریق اسپرم در داخل سیتوپلاسم تخمک باردار می شوند احتمال اینکه منجر به حاملگی به دوقلو یا چندقلوهای ناهمسان شود بسیار بیشتر است.

تنها روش ناباروری که احتمال دو یا چند قلویی را افزایش نمی دهد روش تزریق اسپرم داخل رحم است. در این روش اسپرم به کمک سرنگ به داخل رحم ریخته می شود.

مصرف داروهای درمان ناباروری و سایر روشهای درمانی، اساسا احتمال حامله شدن به دوقلوهای غیر همسان را افزایش می دهند که در آن دو تخمک توسط دو اسپرم متفاوت بارور می شوند.

چه عواملی احتمال بارداری دو یا چندقلویی را افزایش می دهد؟

عوامل موثر بر بارداری دوقلو و چند قلو:

هرچند احتمال به وجود آمدن دوقلوهای همسان ثابت است، عوامل متعددی وجود دارند که بر احتمال به وجود آمدن دوقلوهای غیر همسان اثر می‌گذارند، که عبارتند از:

  1. وراثت: وراثت نیز یک عامل اساسی در ایجاد دوقلو یا چند قلویی است. احتمال بارداری دوقلوهای غیر همسان به طور ارثی در خانواده ها منتقل می شود، بطوری که اگر وجود دوقلو یاچند قلو در خانواده ی مادریتان رایج است احتمال اینکه شما هم صاحب دو قلو یاچند قلو شوید بیشتر از دیگران است.

  2. سن: اگر با افزایش سن فرد تصمیم به بارداری بگیرد، احتمال اینکه صاحب دوقلو یا چندقلوهای غیر همسان شود، بیشتر می شود زیرا زنان در سنین بالا مقدار بیشتری هورمون FSHرا تولید می کنند. زنانی که میزان هورمونFSH در آنها بیشتر است، ممکن است در هر دوره از سیکل قاعدگی خود (بین دو دوره خونریزی پریود) بیشتر از یک تخمک را آزاد کنند. در نتیجه هرچند احتمال حامله شدن زنان مسن کمتر می شود، اما اگر حامله شوند، احتمال اینکه صاحب دوقلو شوند بسیار بیشتر است.

  3. تعداد حاملگیها: هرچه تعداد حاملگیهای قبلی شما بیشتر باشد، احتمال اینکه صاحب دوقلو شوید بیشتر است.

  4. سابقه دوقلوها: اگر یکبار صاحب دوقلوهای غیر همسان شوید، احتمال اینکه در حاملگیهای بعدی خود مجددا صاحب دوقلو شوید، دو برابر بیشتر از دیگران است.

  5. نوع بدن: احتمال حاملگی دوقلویا چند قلو در زنانی که از لحاظ بدنی بزرگ یا قد بلند هستند، بیشتر از زنان کوچک است.

چه عواملی احتمال بارداری دو یا چندقلویی را افزایش می دهد؟