SiteLogo

بارداری هتروتوپیک چیست؟

(دلنیا یوسفی) 06 آبان 1402
0 1763
What-Heterotopic-Pregnancy

بارداری هتروتوپیک نوعی بارداری خارج از رحم است، در بارداری هتروتوپیک، همزمان یک سلول تخم در رحم و یک سلول تخم دیگر در محلی خارج از رحم مثل لوله‌های رحمی، حفره شکمی، دهانه رحم، محل اتصال لوله رحمی به رحم، روی تخمدان و… شروع به رشد می‌کند. رشد سلول تخم در خارج رحم تا جایی پیشروی می کند که منجر به پارگی لوله ی رحم شود. معمولا احتمال بروز بارداری هتروتوپیک در حاملگی‌های طبیعی بسیار کم است؛ طبق بررسی های انجام شده از هر ۱۰هزار حاملگی طبیعی شاید یک مورد آن به حاملگی هتروتوپیک ختم شود.

بارداری هتروتوپیک چیست؟

احتمال بارداری هتروتوپیک در حاملگی‌هایی که سلول تخم به روش‌های کمک باروری به داخل رحم هدایت شده است بسیار بیشتر است. احتمال تک حاملگی خارج رحمی بسیار بیشتر از حاملگی همزمان داخل و خارج رحمی(هتروتوپیک) است. هنگامی که فرد با استفاده از روش های کمک باروری باردار می شود احتمال اینکه چند سلول تخم به صورت همزمان وارد رحم و قسمت های خارج رحم شوند بسیار بیشتر می شود. رشد سلول تخم در هرجایی جز رحم خطرناک و باعث بروز مشکلات زیادی می شود. تشخیص بارداری هتروتوپیک کمی سخت است زیرا در بارداری های هتروتوپیک بیشتر توجه پزشک به جنین داخل رحم است و همین موضوع سبب می‌شود بیش از ۶۰ درصد موارد خارجی حاملگی‌ هتروتوپیک هنگام پارگی لوله رحمی تشخیص داده شود.

بارداری هتروتوپیک چیست؟

علایم بارداری خارج از رحم:

پزشکان معتقد هستند که کاهش هورمون HCG و بروز علایمی چون درد در ناحیه ی شکم و لگن از علایم حاملگی خارج رحم هستند، البته در بارداری هتروتوپیک چون میزان ترشح هورمون HCG به دلیل وجود یک جنین در داخل رحم میزان مناسبی است، شک به وجود و رشد سلول تخم دیگر کمی دیرتر اتفاق می‌افتد یا زمانی صورت می‌گیرد که لوله رحمی پاره شده باشد وباعث بروز عوارضی برای فرد باردارشده باشد. رادیولوژیست باید سونوگرافی های مربوط به حاملگی را با دقت بیشتری بررسی کند. در بارداری‌هایی که به روش‌های کمک بارداری انجام شده است، رادیولوژیست باید از نوع حاملگی آگاه باشد تا دقت بیشتری هنگام انجام سونوگرافی داشته باشد. حاملگی هتروتوپیک خطرناک‌تر از تک حاملگی خارج رحمی است، زیرا تشخیص این نوع حاملگی کمی سخت تر است، در حاملگی هتروتوپیک سلول تخم در خارج رحم تا جایی رشد می‌کند که دیگر محل رشد برایش کوچک شود و باعث پارگی لوله‌های رحمی یا سایر عوارض شود که در این حالت بیمار به خونریزی شدید می‌افتد که اگر به موقع به بیمارستان نرسد و روند درمانی آغاز نشود می‌تواند تهدیدی برای جانش باشد.

بارداری هتروتوپیک چیست؟

درمان بارداری هتروتوپیک:

اگر تک حاملگی خارج رحمی اتفاق افتاده باشد پزشک با تزریق نوعی آمپول، باعث سقط جنینی که در خارج از رحم رشد کرده است می شود و جان مادر را نجات می دهد؛ اما در حاملگی‌های هتروتوپیک، تزریق دارو منجر به مرگ جنین داخل رحم هم می‌شود که همین امر سبب می‌شود نتوانیم از این روش درمانی استفاده کنیم. در درمان بارداری هتروتوپیک باید جنین دوم را از طریق لاپاراسکوپی یا جراحی و باز کردن شکم مادر خارج کنیم که در این حالت نیز احتمال سقط جنین داخل رحم تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

بارداری هتروتوپیک چیست؟