SiteLogo

عقب افتادگی قاعدگی یا پریود چیست و راه درمان گیاهی کدام است؟

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 3080
پریود-نامنظم-که-هر-خانمی-باید-بداند

قاعدگی یکی از فرآیندهای اساسی در بدن زن است و این فرایندی است که به موجب آن یک زن می تواند باردار شود! این دوره ماهانه به طور کلی منظم است و یک دوره 28 روزه می باشد ؛ اگر مدت زمان 28 روز را از دست بدهید و چرخه قاعدگی شما دیرتر شروع شود، این امر به عنوان عقب افتادگی پریودی شناخته می شود.

به طور کلی، عقب افتادگی قاعدگی یا پریود زمانی اتفاق می افتد که شما باردار می شوید یا زمانی که یائسه می شوید ، این دو مورد رایجی است که باعث عقب افتادگی پریود می شود و طبیعی است اما جدا از اینها، موارد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث عقب افتادگی پریود شود ؛اگر چرخه شما بین 21 تا 35 روز تغییر کند، عقب افتادگی قاعدگی و پریود حساب نمی شود و جایی برای نگرانی نیست.

علت عقب افتادگی قاعدگی:

عقب افتادگی قاعدگی یکی از دغدغه بسیاری از خانم ها در طول دوران زندگی می باشد، به طوری که مشاهده شده در طول پریودی بسیاری از خانم ها با این قضیه رو در رو شده اند. حال لازم است بدانید برای باز شدن قاعدگی راه ها و روش های متعددی وجود داشته که افراد می ‌توانند با پیگیری این روش ها سریعتر پریود شوند. دقت داشته باشید قبل از هر امری بهتر است که با علت های عقب افتادگی قاعدگی نیز بیشتر آشنا شوید که با این حال در ادامه این مقاله ما سعی کرده ‌ایم این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم.

عقب افتادگی قاعدگی

ارتباط تغذیه و عقب افتادن پریود

لازم است ابتدا با غذاهایی که این سیکل را تحت تاثیر قرار می‌دهند آشنا باشیم. تغذیه سالم همواره یکی از فاکتورهای مهم و حیاتی برای داشتن جسمی سالم محسوب می‌شود. مانند تمام چرخه‌های طبیعی بدن، پریود نیز ارتباط تنگاتنگی با تغذیه سالم دارد. برای داشتن یک سیکل پریود منظم باید رژیم غذایی روزانه خود را سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که رژیم‌های غذایی لاغری بسیار سخت فرد را با اختلالات هورمونی و کمبود مواد مغذی مانند روی و کلسیم روبرو می‌کند. این مسئله یکی از دلایل عقب افتادن پریود است.در مقابل رژیم‌های غذایی پرکالری که سرشار از شیرینی و چربی‌های مضر است نیز با بالا بردن حجم چربی‌های دور شکم و اختلال در هورمون‌های زنانه سیکل پریود را دچار اختلال می‌کند. مصرف پروتئین‌ها مانند مرغ و ماهی نیز به داشتن چرخه پریود نرمال کمک زیادی می‌کند.

◉ تنبلی تخمدان علت عقب‌افتادن پریود یا قطع قاعدگی

عقب‌‌ افتادن پریود علل مختلفی دارد. یکی از علت های عقب افتادن پریود و یا قطع قاعدگی به تخمدان‌هایی مربوط می‌شود که حالت پلی‌کیستیک دارند؛ یعنی دچار تنبلی تخمدان هستند. به این مورد در اصطلاح پزشکی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS گفته می‌شود که یکی از شایع‌ترین عللی است که باعث عقب افتادن پریود یا حتی در مواقعی برای چند ماه متوالی عادت ماهیانه قطع شود.

◉ از علت های دیگر عقب افتادن پریود نامتعادل شدن هورمونهای عادت ماهیانه

یکی از دلایل اصلی عقب افتادن پریود، تغییر در هورمون ها است و چون چرخه قاعدگی ارتباط مستقیمی با هورمون ها دارد، این مسئله باعث به هم خوردن این چرخه و کامل نشدن این دوره می شود. در این موارد به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایش هورمون تغییرات شما مشخص شود و با داروهای مناسب این تعادل برگردد.

Ekhtelalat-Periodi

◉ غده تیروئید نیز یکی از علل عقب افتادن پریود است

یکی از نشانه های عقب افتادن پریود و یا نامنظم شدن عادت ماهیانه را میتوان مشکل در غده تیروئید دانست که باید آزمایش لازم را در این زمینه انجام دهند.

◉ تنش و استرس نیز باعث عقب افتادن پریود می شود

شاید متوجه نشویم که زمانی که استرس می گیریم تعادل هورمون ها به هم می خورد و به راحتی باعث نامنظم شدن عادت ماهیانه یا عقب افتادن پریود ما می شود.

◉ از دیگر علل عقب افتادن پریود میتوان مصرف قرص های ضدبارداری دانست.

استفاده مرتب از این قرص ها باعث می شود که تغییراتی در هورمون های بدن ایجاد شود و سیکل همیشگی به طور کامل ایجاد نشود. در این زمان حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

◉ ورزش سنگین

خانم هایی که شروع به ورزش های سنگین می کنند، در بعضی مواقع دچار عقب افتادن پریود می شوند و از دست دادن مقدار زیادی از انرژی باعث عقب افتادن پریود می شود.

ورزش سنگین

◉ درمان گیاهی عقب افتادن عادت ماهانه

یکی از روش های درمان عقب افتادن پریود میتوانید پنج گرم زعفران را پس از کوبیدن، در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر روز صبح، ظهر و شب و هر بار یک استکان از آن را بخورید.

گیاهان دارویی برای پریود شدن سریع

انواع داروی گیاهی برای پریودی به منظور آغاز خون ریزی ماهانه و حتی درمان بی نظمی های قاعدگی مورد استفاد قرار می گیرند و بر اساس منابع طب سنتی در بسیاری از موارد بسیار تاثیر گذار نیز خواهند بود. نکته بسیار مهم آن است که قاعدگی زمانی روی خواهد داد که سطح هورمون پروژسترون به هر دلیل از جمله استفاده از انواع داروها و یا حتی مصرف داروهای گیاهی برای قاعدگی، افت کند. افت پروژسترون به معنای شروع خون ریزی ماهانه است. به همین دلیل مصرف دارو های گیاهی برای پریود شدن بدون تجویز پزشک متخصص طب سنتی  می تواند با ایجاد اختلال در تعادل هورمونی بدن شما، منجر به بدتر شدن وضعیت و بی نظمی هرچه بیشتر قاعدگیتان گردد. 

همچنین درصورتی که علت تاخیر در قاعدگی مربوط به بارداری باشد، مصرف داروی گیاهی برای قاعدگی ممکن است سبب سقط جنین گردد اما نه در تمامی مواقع!

بنابر تمامی این دلایل توصیه می کنیم که اگر پریود شما عقب افتاده است و یا به علت بی نظمی قاعدگی تصمیم دارید که از داروی گیاهی برای پریود شدن سریع استفاده کنید، ابتدا این موضوع را با پزشک متخصص زنان درمیان بگذارید.

1- زنجبیل 

ازجمله داروهای گیاهی برای پریودی می توان به زنجبیل اشاره کرد. درحقیقت زنجبیل سبب شروع انقباضات رحمی شده که خود می تواند سبب ریزش لایه درونی رحم و یا همان اندومتر گردد. گرچه تاکنون تحقیقات علمی از این مساله پشتیبانی نکرده است اما اگر تصمیم دارید که برای پریود شدن زنجبیل بخورید، توصیه می شود چند قطعه زنجبیل تازه را در آب جوش دم کرده و سپس میل کنید.

زنجبیل

2- جعفری

از جمله دیگر داروهای گیاهی برای پریودی می توان جعفری را نام برد. جعفری حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C و apiol است که به تحریک آغاز انقباضات رحمی کمک می کند. مصرف بسیار بیش از اندازه این گیاه برای بانوان باردار به شدت مضر بوده و ممکن است سبب سقط جنین گردد. جهت استفاده از جعفری به عنوان داروی گیاهی برای باز شدن قاعدگی مقدار زیادی از جعفری تازه را آسیاب کرده، دم و سپس میل کنید.

3- زردچوبه

این داروهای گیاهی برای پریودی بر روی سطح هورمون استروژن و پروژسترون تاثیر گذاشته و سبب آغاز خون ریزی ماهانه می شود. این یافته هنوز از طریق علمی به اثبات نرسیده است اما چنانچه قصد استفاده از آن را دارید، می توانید زردچوبه را به انواع غذاها، آبمیوه و … اضافه کنید. 

4- زعفران

احتمالا از جمله معروف ترین داروهای گیاهی برای پریودی می توان به زعفران اشاره کرد. دمنوش زعفران علاوه بر آنکه نشاط آور و ضد افسردگی است، قاعده آور قوی نیز محسوب می شود. برای رسیدن به این منظور لازم است مقدار قابل توجهی از آن را ساییده، دم کرده و سپس میل کنید.

5- گیاه کوهوش سیاه

این گیاه از جمله داروهای معروف در آغاز قاعدگی محسوب می شود اما مصرف آن با داروهای بسیار زیادی تداخل دارد. و برای بیماران قلبی و کبدی به هیچ وجه توصیه نمی گردد. 

در آخر توصیه می شود که قبل از مصرف هرگونه داروهای گیاهی برای پریودی ابتدا این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. ممکن است علت به تاخیر افتادن قاعدگی شما چیزی جز برهم خوردن تعادل هورمونی بوده و نیاز به اقدامات درمانی دیگری باشد.

Black_Cohosh_Uses_Benefits

نکاتی برای تاخیر در پریود به صورت موثر

هنگامی که سعی دارید قاعدگی را با استفاده از داروهای خانگی عقب بی‌اندازید، نکاتی وجود دارد که باید برای دستیابی به نتایج مناسب به خاطر داشته باشید. در اینجا خلاصه‌ای از آنچه باید به آن توجه داشته باشید، مطرح شده است:

  • اگر قصد دارید تاریخ پریود خود را با استفاده از داروهای خانگی به تاخیر بیندازید، لازم است که ابتدا درمان را حداقل ۱۵ روز قبل از قاعدگی پیش بینی شده آغاز کنید. تغییرات هورمونی در بدن که سبب قاعدگی می‌شود، از ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی آغاز می‌شوند. بنابراین، هنگامی که شما در تلاش برای به تاخیر انداختن پریود هستید، مهم است که قبل از شروع تغییرات هورمونی، به انجام اقدامات لازم بپردازید.
  • هنگامی که تاریخ دوره خود را با استفاده از درمان‌های خانگی به تاخیر می‌اندازید، باید بدانید که ممکن است دچار دردهای شدید قاعدگی، نوسانات خلقی یا گرگرفتگی مکرر شوید. تغییر تعادل هورمونی بدن با افزایش مصرف مواد خاص و یا انجام تمرینات ورزشی بیشتر می‌تواند برای بدن شما مضر باشد، به خصوص اگر به طور مرتب این کار را ادامه دهید.
  • تنها راه مطمئن برای عقب انداختن پریود، شروع مصرف قرص‌های هورمونی پیش از زمان پیش بینی شده قاعدگی است. درمان‌های خانگی می‌توانند موثر باشند، اما همیشه یک روش مطمئن نیستند. علاوه بر این، تاثیر درمان‌های خانگی مختلف می‌توانند بر روی هر فرد خاص کمتر یا بیشتر باشد. بنابراین، برای اطمینان از یک درمان، مهم است که چند درمان را بررسی کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب است.
  • تاخیر در دوره قاعدگی برای چند روز، حتی با درمان‌های خانگی، چندان صحیح نیست. اگر در تلاش برای به تاخیر انداختن دوره پریود خود برای بیش از یک هفته هستید، حتی ممکن است درمان‌های خانگی مؤثر نباشند. بنابراین، برنامه ریزی نکنید که تاریخ خود را به مدت طولانی‌تری عقب بی‌اندازید و در اولین فرصت ممکن از ادامه این درمان‌ها خودداری کنید تا پریود شما اتفاق بیفتد.