SiteLogo

زایمان چه نقشی در سلامت مادران دارد؟

0 433
زمان-زایمان

مادر شدن احساسی وصف نشدنی است، هر کسی آرزوی مادر شدن را دارد. در این مقاله می خواهیم تاثیرات زایمان را در سلامت مادران بررسی کنیم.

زنان با ورود به مرحله ی حاملگی  و زایمان دچار تغییرات هورمونی زیادی می شوند که همین تغییرات می تواند نقش مهمی در سلامتی مادران داشته باشد.

زایمان چه نقشی در سلامت مادران دارد؟

مادر شدن و فواید آن

  سلامت قلب

کمبود استروژن یکی از مهمترین علل بروز بیماری‌های قلبی در زنان است. در دوران بارداری سطح ترشح استروژن در بدن افزایش می یابد، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش پیدا می کند. در دوران شیردهی نیز قند خون و فشار خون مادر در حالت نرمال قرار می گیرند، به همین دلیل یکی از فواید مادر شدن تضمین سلامت قلب است.

کاهش درد قاعدگی

زنانی که شانس زایمان طبیعی را داشته اند به دلیل کشیدگی رحم در زمان زایمان، در دوران قاعدگی درد کمتری نسبت به قبل احساس می کنند.

 بهبود روابط زناشویی

هورمون های استروژن، پروژسترون، تستوسترون که در دوران بارداری به میزان بیشتری در رحم ترشح می شوند باعث بهبود روابط زناشویی می شوند.

  زایمان چه نقشی در سلامت مادران دارد؟

کاهش ریسک انواع سرطان

تغییرات هورمونی که در دوران بارداری وشیردهی در زنان بوجود می آیند خطر ابتلا به سرطان تخمدان و سرطان اندومتریال (مخاط رحم) را کاهش می دهند.

کاهش تاثیر سندرم تخمدان پلی کیستیک

مادرانی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک  هستند  بعد از زایمان تا حدودی بهبود می یابند و پس از زایمان دل ‌پیچه‌های قاعدگی به طور چشمگیری کاهش می یابند.

کاهش ریسک سرطان سینه

یکی دیگر از فواید زایمان و شیردهی تغییرات سینه ها است که خطر ابتلا به سرطان سینه را در  مادران  به شدت کاهش می دهد به همین دلیل است که پزشکان اصرار به دادن شیر مادر می کنند زیرا بیشتر از نوزاد، مادر از منفعت آن بهره می گیرد.

زایمان چه نقشی در سلامت مادران دارد؟

کاهش بروز بیماری MS

زایمان احتمال  بروز اختلالات خود ایمنی نظیر مالتیپل اسکلروزیس  را کاهش می‌هد و سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت می کند.

  پرپشتی موها

در دوران بارداری و زایمان به دلیل ترشح مقدار زیادی از هورمون های استروژن، پروژسترون، تستوسترون موها پر پشت تر و براق تر می شوند.

اصلاح سبک زندگی

بارداری می‌تواند به نوعی، روشی برای تغییر و اصلاح سبک زندگی باشد. وقتی شما بدانید که یک موجود کوچک درون‌تان رشد می‌کند، مسلما به صورت خودکار سبک زندگی‌تان را به سمت بهتر شدن و سالم‌تر شدن تغییر می‌دهید.

همزمان که شما قصد می‌کنید سبک زندگی‌تان را سالم‌تر کنید، این تغییرات هم به مرور عادت‌تان می‌شود. بعد از تولد بچه هم، سبک زندگی‌تان همچنان سالم‌تر از دوران پیش از بارداری‌تان خواهد بود..

زمانبندی مرتب وعده‌های غذایی، خواب مرتب و … همگی به بهبود سلامت شما کمک می‌کنند.

 زایمان چه نقشی در سلامت مادران دارد؟

صبوری

زمانی که حس مادری را تجربه می کنید خیلی بیشتر از قبل صبور و مهربانتر می شوید. صبور بودن باعث  کنترل فشار خون در مادر می شود که نتیجه ی آن  بهبود عملکرد قلب است. ترک عادت‌های بد به خاطر بچه، سبک زندگی‌تان را به سمت سالم‌تر شدن و بهبودی جسم در کنار روان سالم سوق می‌دهد.