SiteLogo

عوارض مصرف الکل در دوران شیردهی چیست؟

(دلنیا یوسفی) 18 شهریور 1402
0 509
What-side-effects-alcohol-consumption-during-lactation-850x560

کارشناسان همیشه تاکید می کنند که مادران در دوران بارداری و شیردهی از مصرف الکل خودداری کنند زیرا الکل موجود در خون مادر باردار از طریق جفت به جنین می رسد. علاوه بر این، در دوران شیردهی، الکل زمانی که وارد شیر مادر شود، می تواند اثرات نامطلوبی بر روی نوزاد داشته باشد.

عوارض مصرف الکل در دوران شیردهی چیست؟

مهم ترین اثرات الکل بر شیر مادر 

مصرف الکل در دوران شیردهی وعوارض آن:

مصرف الکل درهرزمانی برای انسان مضر است که میزان ضرر آن در دوران شیردهی چند برابر می شود. الکل خیلی سریع وارد جریان خون می شود. پزشکان هشدار می دهند که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی در دوران شیردهی از الکل استفاده نکنند.

درصد ناچیزی از الکل از راه تنفس، ادرار و تعریق از بدن دفع می شود، قسمت اعظم آن متابولیزمی شود و وارد جریان خون می شود وسپس به شیر مادر می رسد. الکل درخون زنان مدت زمان بیشتری می ماند. الکل باعث اختلال در عملکرد مغز وهوش می شود.

اگر مادر در دوران شیردهی از الکل استفاده کند، باید باتوجه به میزان الکل مصرف شده ۲ تا ۲۴ ساعت پس از نوشیدن الکل نباید به نوزاد شیر بدهد و قبل از شیردهی باید یکبار شیر را بدوشید ودور بریزید تا تاثیر الکل کاملا از شیر مادر پاک شود.

عوارض مصرف الکل در دوران شیردهی چیست؟

تغییرطعم شیر:

مصرف الکل در دوران شیردهی به دلیل ورود سریع الکل به جریان خون باعث تغییر طعم شیر مادر و دل درد نوزاد می شود.

مشکلات کبدی:

از دیگر آسیب های مصرف الکل در دوران شیردهی می توان به مشکلات کبدی اشاره کرد چون کبد نوزاد نارس است و الکل باعث اختلال در رشد آن می شود.

اختلال در رشد:

مصرف الکل در دوران شیردهی باعث به تاخیر افتادن رشد سیستم عصبی و ذهنی می شود. گاهی اوقات مصرف الکل باعث عقب ماندگی ذهنی نوزاد می شود.

عوارض مصرف الکل در دوران شیردهی چیست؟

بی قراری درخواب:

مصرف الکل در دوران شیردهی باعث می شود کودک احساس خواب آلودگی داشته باشد و خیلی زود بخوابد اما با مصرف الکل کودک درخواب احساس آرامش ندارد و بی قراری می کند و تا حدودی خواب کودک سنگین می شود و نمی توان او را بیدار و آرام کنید.

دل پیچه و دل درد :

اتانول وسایر ترکیبات موجود در الکل مانع از جذب ویتامین های ضروری در روده ی نوزاد می شوند که باعث ورم معده و دل درد و دل پیچه ی  نوزاد می شوند.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد:

محققان معتقدند بین مصرف الکل در مادران شیرده و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد رابطه مستقیمی وجود دارد.

عوارض مصرف الکل در دوران شیردهی چیست؟

مشکلات قلبی:

مصرف الکل در دوران شیردهی می تواند بر سیستم قلبی عروقی تاثیرمستقیم  بگذارد و باعث بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب شود.

لاغرشدن نوزاد:

مصرف الکل در دوران شیردهی همچنین می تواند به وزن گرفتن نوزاد هم آسیب بزند و باعث کاهش وزن نوزاد شود.

کاهش شیر مادر:

یکی دیگر از عوارض مخرب مصرف الکل در دوران شیردهی کاهش شیر مادر است. الکل باعث افزایش پرولاکتین ( هورمون تولیدکننده ی شیر) می‌شود، اما فقط برای مدت کوتاهی، با این وجود، تولید اکسی توسین، هورمونی که باعث خروج شیر از نوک پستان می شود، را کاهش می دهد. همین موضوع باعث می شود که کودک شیر کمتری مصرف کند و در مدت زمان کوتاهی وزن زیادی را از دست بدهد.

عوارض مصرف الکل در دوران شیردهی چیست؟