SiteLogo

چرا باید صبحانه ی کامل و مفیدی بخوریم؟

0 1079
صبحانه خوردن و فواید ان

همه ی ما از بزرگترها د رمورد اهمیت خوردن صبحانه چیزهایی شنیده ایم. اکثر پزشکان بر این باور هستند که «صبحانه مهمترین وعده غذایی درطول روز است» اما وقتی صحبت از کودک به میان می‌آید، این قضیه رنگ و بوی جدی تری پیدا می‌کند مطالعات مختلفی صورت گرفته که نشان می‌دهد کودکانی که صبحانه ی  کامل و مفید می‌ خورند در طول روز میزان هوشیاری آنها بیشتر است و روی مسائل گوناگون بهتر متمرکز می‌شوند. در این مقاله می خواهیم در مورد فواید خوردن صبحانه و انواع صبحانه ی کامل بحث کنیم.

چرا باید صبحانه ی کامل و مفیدی بخوریم؟

چرا باید صبحانه ی کامل و مفیدی بخوریم؟

تمام مواد غذای یکه ما مصرف می کنیم و جذب بدن می شوند درنهایت به قندی به نام گلوکز تبدیل می شوند. گلوکز انرژی لازم برای تفکر و فعالیت ها را فراهم می کند. زمانی که کودک گرسنه است میزان گلوکز خون کاهش می یابد و کودک توانایی تفکر و به خاطر سپردن اطلاعات و مفاهیم را از دست می دهد، همچنین نمی تواند آنچه را که می‌بیند یا می شنود به خوبی به خاطر بسپارد.

کودکان و دانش آموزانی که صبحانه کافی نمی‌خورند در طول روز و به هنگام حضور در مدرسه درک پایین‌تری از مفاهیم درسی دارند و حتی توانایی برقراری رابطه با هم نوعان خود را ندارند، بیشتر کودکانی که صبحانه نمی خورند در طول روز کسل و بی حوصله هستند. والدین هیچگاه سعی نکید به جای خوردن صبحانه به فرزندتان خوراکی و تنقلات بدهید چون هیچ چیزی نمی‌تواند جای صبحانه و خوردن آن در ابتدای صبح را بگیرد.

انتخاب نوع موادغذایی برای صبحانه به اندازه ی زمان خوردن صبحانه مهم است بیشتر معتقد هستند که صبحانه صبح زود خورده شود. خوردن مواد غذایی شیرین مانند چای شیرین صرفا برای مدتی اندک قند مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند اما پس از مدتی باعث افت قند دربدن می شود.

چرا باید صبحانه ی کامل و مفیدی بخوریم؟

چه نوع غذاهایی برای صبحانه مفیدتر هستند؟

کارشناسان تغذیه تاکید می کنند که در وعده ی صبحانه از مواد غذایی غنی از پروتین و فیبر بیشتر استفاده کنند چون این مواد هم هضم آسانتری دارند و هم قند مورد نیاز مغز و سایر اندام های بدن کودک را در طول روز فراهم می کنند. براساس تحقیقات دیگری که در این زمینه صورت گرفته مشخص شده است کودکانی که در صبح از غلات به عنوان صبحانه استفاده می‌کند در مقایسه با سایر کودکان تا 20 درصد عملکرد بهتری در بخاطر سپردن شنیده‌ها و دیده‌ها دارند. در کل توصیه می‌شود که خوردن چیزی در صبحانه بهتر از نخوردن هیچ چیز است.به گفته ی بسیاری از پزشکان نخوردن صبحانه می تواند در ایجاد نارحتی های معده موثر باشند.

چرا باید صبحانه ی کامل و مفیدی بخوریم؟

از مواد غذایی زیر می توان به عنوان صبحانه ی کامل استفاده کرد: 

  • کره بادام زمینی به همراه انواع نان سبوس دار
  • تخم مرغ به همراه پنیر و نان و گردو
  • کیک‌هایی که به آن مافین سبوس جو گفته می‌شود. این کیک‌ها سرشار از پتاسیم و فیبر هستند و مصرف آنها در صبح توصیه می‌شود.
  • اسموتی پرتقال و موز، تهیه این معجون خوشمزه و لذت بخش کار بسیار ساده ایست تنها باید تکه‌های پرتقال و موز را در ماست کم‌چرب ریخته و مخلوط کرد.

خوردن صبحانه ی کامل و مفید به افزایش هوش کودکان کمک بسیاری می کند.

صبحانه خوردن و فواید ان