SiteLogo

تاثیر شیر مادر بر سلامت دندان ها

0 385
دندان-نوزاد

ما در اینجا سعی داریم که مزایای تغذیه با شیر مادر را نسبت به شیشه شیر بررسی کنیم.

در بیشتر کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کند، در طی شش ماه اول زندگی به ندرت پیش می آید که دچار سرماخوردگی و سایر بیماری های عفونی شوند چون تغذیه با شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد در برابر بیماری ها می شود.

در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند احتمال مکیدن انگشت ها و جویدن ناخن ها کمتر است. چون به اندازه ی کافی عمل مکیدن را با سینه ی مادر انجام می دهد. تغذیه ی کودک از شیر مادر و تماس با مادر هنگام شیر خوردن باعث آرامش روانی کودک می گردد. اما در کودکانی که از شیشه شیر استفاده می کنند با خالی شدن شیشه شیر ممکن است تمام خواسته و نیاز کودک برطرف نشده باشد و تمایل کودک به مکیدن بیشتر است.

 

سلامت دندان کودک

تاثیرات تغذیه با شیر مادر بر روی دندانها و سیستم جویدنی:

شیر مادر سرشار از مواد معدنی مفید و مغذی برای سلامت کودک است. چون شکل گیری دندانهای دائمی در دو سه سال اول زندگی کودک انجام می شود، تغذیه مناسب و کافی در این دوران اهمیت ویژه ای دارد.

داشتن تغذیه ی نامناسب و یا اختلال در عملکرد سلامت بدن از جمله عفونتهای شدید یا تب دار رشد و تشکیل دندان ها را متوقف یا مختل می کنند که آثار زیان بار آن نیز در سطح تاج دندان بعد از رویش دندان مشاهده می شود. نمونه آشکار این نقص «خط تولد» است. در زمان تولد رشد نوزاد متوقف می شود و تا حدود 10 روز که نوزاد به محیط جدید عادت می کند ممکن است رشدی را نخواهد داشت و احتمالا تشکیل دندان هم متوقف می شود و این مشکل را به صورت یک خط تاج دندانهای در حال شکل گیری نشان می دهد.

هیچ ماده ی خوراکی همانند شیر مادر نمی تواند همه عناصر لازم از جمله کلسیم را که در استحکام دندان ها اهمیت فوق العاده ای دارد را داشته باشد. کلسیم در پوسیدگی دندان ها و استحکام استخوان ها نقش دارد. کمبود کلسیم باعث پوسیدگی دندان ها و تغییر رنگ آنها می شود.

 

شیر مادر و سلامت دندان

عوارض ناشی از تغذیه باشیشه شیر به جای شیر مادر (کمبود کلسیم):

پوسیدگی و تغییر رنگ دندان های شیری
کشیدن زود هنگام دندان های شیری و نامرتب شدن دندان ها
کاهش وزن و رشد کودک بخاطر خراب شدن و درد شدید دندان ها
کاهش اعتماد به نفس و ناراحتی های روحی بخاطر نداشتن دندان خصوصا در دوران مدرسه

 

 تاثیر شیر مادر برسلامت دندان

تأثیرمطلوب تغذیه با شیر مادر بر تناسب فک و صورت:

کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند، به خاطر شکل خاص نوک سینه، بیشتر از عضلات فک و صورت استفاده می کند. این استفاده ی شدید و مناسب از عضلات فک و صورت سبب تقویت این عضلات می شود. اما در کودکانی که از شیشه شیر استفاده می کنند در صورت وجود عقب رفتگی، اصلاح نخواهد شد. و درسنین بالا نیاز به جراحی فک دارند.