SiteLogo

علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟

0 432
1بدبویی1

شاید شما هم متوجهی بوی بد دهان هم درکودکان سالم و هم در بزرگترها شده باشید و برایتان سوال باشد که علت دقیق بوی بد دهان چیست؟ در این مقاله شما را با دلایل ایجاد بوی بد دهان درکودکان و راه های مقابله با آن آشنا می کنیم.

علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟
 

علل بوی بد دهان در کودکان

از عواملی که باعث ایجاد بوی بد دهان در کودکان می شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی دهان: شاید کودک شما به دلایلی از جمله گرفتگی بینی یا وجود یک شی خارجی دربینی مجبورباشد با دهان نفس بکشد این شکل ازنفس کشیدن زمینه را برای رشدباکتری های دهان فراهم می کند وباعث خشکی دهان وبوی بد دهان کودک شود.

بهداشت نامناسب: اگر بعدازغذا خوردن کودک به بهداشت دهان و دندان او توجه نکنیم باکتری‌های طبیعی که دردهان کودک زندگی می‌کنند روی باقی‌مانده‌ی ذرات غذا بین دندان‌ها، در خط لثه، بر روی سطح زبان و یا بر روی سطح لوزه در پشت گلوی کودک رشد می کنند و در ایجاد بوی بد دهان نقش دارند مخصوصا اگر غذا به مدت طولانی در دهان باقی بماند. سعی کنید بعد ازغذا خوردن کودک حتما از نخ دندان ومسواک استفاده کنید.

کرم ‌خوردگی‌ها،‌ جرم دندان یا عفونت های دندانی: خرابی وعفونت دندان ها درکودکان نیز زمینه را برای ایجاد بوی بد دهان فراهم می کند. این‌ خرابی و عفونت ها می‌توانند در هر سنی روی دندان کودکان اثر بگذارند و باعث بوی بد دهان درکودکان شوند.

خوردن سبزیجات بو دار: اگر کودک شما به خوردن سبزیجاتی مانند پیاز و سیرعلاقه دارد، باید بدانید که آنها موقتا تا زمانی که در سیستم گوارش او وجود دارند و هضم و دفع نشده اند، روی تنفش کودک تأثیر می‌گذارند و باعث ایجاد بوی بد دهان کودک می شوند.

بیماری: گاهی اوقات عفونت‌های سینوزیت،‌ ورم لوزه‌ها و یا حتی آلرژی‌های فصلی می‌توانند زمینه را برای ایجادبوی بد دهان ایجاد کنند. بعضی از کودکان مبتلا به ریفلاکس معده نیز بوی دهان بدی دارند. با تشخیص به موقع و طی کردن روند درمان می توان از بوی بد دهان درکودکان پیشگیری کرد.

علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟

راههای مقابله با بوی بد دهان درکودکان:

سعی کنیدپس از هربار شیردادن یاغذا دادن به کودک دندان هایش را با مسواک یاپارچه ی تمیز پاک کنید.

سعی کنید کودک را حداقل هرشش ماه یکبار برای انجام معاینه به دندانپزشک ببرید تا از سلامت دندان و لثه های کودک مطمن شوید.

اگرکودک شما عادت به مکیدن انگشتان دست یاپستانک داردهمیشه باید دست وپستانک کودک ضدعفونی شده باشند. برای ضدعفونی کردن پستانک آن را داخل آب داغ بیندازید و سعی کنید دست های کودک را به طور مرتب با آب و صابون بشویید.

کودک را به خاطر بوی بد دهان سرزنش نکنید بلکه سعی کنید علت بوجود آمدن بوی بد دهان را پیدا کنید.

مرتب ازنخ دندان ومسواک استفاده کنید. کودک شما بایدحتما دو بار در روز مسواک بزند یک بارهم قبل از خوابیدن باید ازمسواک استفاده کند.

برای رفع بوی بد دهان درکودکان نباید ازدهان شوی استفاده کنید چون ممکن است کودک دچار مشکل درنفس کشیدن شود، وحتی ممکن است کودک شما دهان شوی را بخورد.

علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟

درمان پزشکی بوی بد دهان در کودکان

از آنجایی که بوی بد دهان دلایل متعددی دارد، درمان آن نیز باید مرتبط با مشکل باشد.

اگر هالیتوزیس ناشی از خشکی دهان باشد، کودک شما مجبور است مایعات بدون قند زیادی بنوشد تا میزان بزاق تولید شده در دهان را افزایش دهد.
ممکن است پزشک مکمل بزاق مصنوعی برای شما تجویز کند.
هالیتوزیس ناشی از عفونت در دهان، نیاز به این دارد که علت آن ابتدا از طریق دارو یا جراحی بسته به نوع و میزان عفونت، درمان شود.
برای اصلاح پوسیدگی دندان و یا وجود آبسه به جراحی نیاز است.
قبل از اینکه پزشک در مورد چگونگی درمان بوی بد دهان کودک توضیح دهد، سایر علل پزشکی ایجاد کننده ی بوی نامطبوع دهان باید درمان شوند.

علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟