SiteLogo

علایم عفونت مجاری ادراری در کودکان

0 359
ofoonatedrari

عفونت مجاری ادراری بیماری شایعی در بین کودکان است که خیلی راحت توسط باکتری‌ها به آن‌ها منتقل می‌شود.

عفونت مجاری ادراری به دودسته تقسیم می‌شوند که یکی عفونت سیستم ادراری تحتانی در مثانه و دیگری عفونت در سیستم ادراری فوقانی در کلیه است. چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که عفونت مثانه زود درمان شود تا به سمت عفونت مجاری ادراری فوقانی یا همان کلیه‌ها نروند.

علایم عفونت مجاری ادراری در کودکان

علائم عفونت مثانه:

یکی از علائم عفونت مثانه تکرر ادرار و خیس شدن به‌طور مداوم، عدم کنترل ادرار، یا سوزش ادرار هست. احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری معمولاً در دختران بیشتر از پسران است، چون مجرای ادراری دختران کوتاه‌تر و مستقیم است. عفونت ادراری در کودکان زیر 12 سال بسیار شایع است.

یکی از علت‌های ابتلا شدن به عفونت مجاری ادرار حرکت اشتباه دست در هنگام شستشوی اندام تناسلی است؛ یعنی اگر حرکت دست از عقب به سمت جلو باشد، باعث انتقال باکتری‌های انتهای روده به ناحیه دستگاه ادراری می‌شوند که این باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت مجاری ادراری می‌شوند. به غیر از باکتری‌ها، ویروس‌هایی هم هستند که باعث التهاب یا عفونت مثانه می‌شوند اما شایع‌ترین علت عفونت‌های ادراری باکتری‌ها هستند.

معمولاً تغییر رنگ و بوی ادرار نشانه‌ی عفونت ادراری نیست و این تغییر رنگ و بو به دلیل مصرف مواد غذایی مختلف است. پررنگ بودن رنگ ادرار به دلیل کمبود آب است.

 علایم عفونت مجاری ادراری در کودکان

عفونت‌های ادراری در کودکان

مادران می‌توانند باکمی دقت در تعداد دفعات دستشویی رفتن فرزندشان به عفونت مجاری ادرار مشکوک شوند. برای مثال بچه‌ای که تا پیش از این روزی 3‌بار خودش را خیس می‌کرد و یا 4‌بار دستشویی می‌رفت حالا خیلی بیشتر به دستشویی می‌رود. این بیماری در بچه‌های کوچکتر که نمی‌توانند حرف بزنند، هم به این صورت خود را نشان می‌دهد که وقتی بچه سر جایش خوابیده،‌در هنگام خیس کردن گاهی ناله و بی‌قراری می‌کند که این به دلیل سوزش ادرار در آنها است. معمولاً تشخیص علائم عفونت ادراری مثانه ‌در بچه‌های زیر یک سال خیلی سخت است مگر اینکه مادر دقت کند که دفعات خیس کردن کودک خیلی بیشتر شده و او در حالت خواب یا در جای خود در هنگام تخلیه ادرارش، گریه می‌کند وبی قرار است. در بچه‌های کوچک‌تر از یک سال معمولاً عفونت زود پیشرفت می‌کند و به‌طرف عفونت ادراری مجاری فوقانی (کلیه) می‌رود و در خیلی از مواقع ممکن است عفونت ادراری با تب همراه باشد.

علایم عفونت مجاری ادراری در کودکان

تب را در کودکان جدی بگیرید:

عفونت ادراری که همراه با تب باشد نوعی هشدار محسوب می‌شود و به این معنا است که عفونت از مرز مثانه گذشته و به کلیه رسیده است. زمانی که عفونت مجاری ادرار با تب همراه باشد یعنی عفونت کلیه‌ها را درگیر کرده است و زنگ خطری برای کودک محسوب می‌شود. چون اگر میزان تب در کودکان بالا باشد احتمال تشنج بیشتر می‌شود، اگر عفونت کلیه‌ها درمان نشود ممکن است باعث به وجود آمدن عارضه‌ای در کلیه‌ها شود.

علایم عفونت مجاری ادراری در کودکان

کودکانی که دچار تنگی مجرا هستند، خصوصاً پسرها، بیشتر مستعد عفونت ادراری هستند.

وقتی کودک درگیر عفونت مجاری ادرارمی‌شود کم‌کم علائم آن آشکار می‌شود. ممکن است در ابتدا کودک مبتلا به عفونت ادراری علائمی نشان ندهد اما مادر با کمی دقت می‌تواند بفهمد تعداد دفعات دفع ادرار بیشتر شده است و یا حتی در خواب هم کودک دچار بی قراری شده است. حتی بچه‌ای که تا قبل از این شب‌ها خودش به دستشویی می‌رفته، حالا خودش را خیس می‌کند. یکی از علامت‌های عفونت‌های اداری در بچه‌های زیر یک سال، کاهش رشد و خوب وزن نگرفتن بچه است. گاهی حتی ممکن است خیس کردن بچه مانند همیشه به نظر برسد و عفونت هم به حدی نرسیده که به کلیه بزند، بچه تب کند و بی‌حال باشد؛ اما پس از بررسی متوجه می‌شویم که او عفونت مجاری ادراری دارد.

علایم عفونت مجاری ادراری در کودکان

درمان عفونت ادراری در کودکان و نوزادان.

درمان اصلی عفونت ادراری در کودکان آنتی بیوتیک است که به صورت شربت، قرص یا آمپول استفاده می شود. نوزادان و کودکان معمولاً پس از مصرف دوره ای آنتی بیوتیک (3 تا 7 روز) در خانه بهبود می یابند. با این حال، باید گفت که زمان بهبودی فرزند شما به شدت بیماری و وضعیت سلامتی او بستگی دارد.

در این مدت می توانید کودک خود را به نوشیدن مایعات تشویق کنید و اگر دیدید که بسیار بی قرار است به او پاراستامول بدهید تا دردش تسکین یابد.

آنتی بیوتیک های داخل وریدی معمولا برای درمان عفونت ادراری در نوزادانی که مشکلات حاد دارند استفاده می شود، در این صورت کودک نوپا شما باید در بیمارستان بستری شود. نیتروفورانتوئین بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در کودکان است و به صورت خوراکی تجویز می شود. اما به یاد داشته باشید که قبل از مصرف این دارو با پزشک اطفال کودک خود مشورت کنید.

سایر آنتی بیوتیک های رایج برای درمان این بیماری عبارتند از:

  • آموکسی سیلین
  • سفیکسیم
  • سفپروزیل
  • سفالکسین
  • سولفامتوکسازول

علایم عفونت مجاری ادراری در کودکان