SiteLogo

زود انزالی چیست وچگون درمان می شود؟

(دلنیا یوسفی) 24 آبان 1402
0 518
انزال-زودرس

زود انزالی به معنای عدم توانایی کنترل خروج منی از آلت تناسلی در مردان است، ممکن است هر مردی زود انزالی را تجربه کند. زود انزالی یا انزال زودرس می تواند  باعث عدم اعتماد به نفس، لذت نبردن از رابطه جنسی شود. مردانی که با این مشکل زود انزالی روبرو می شوند در معرض استرس بالایی قرار می‌گیرند به همین دلیل برای درمان از روشهای غیر علمی استفاده می کنند. یکی از این روش ها استفاده از ژل یا اسپری یا پمادهای تاخیری است. استفاده از ژل ها یا اسپری و پمادها می تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد.

زود انزالی چیست؟

زود انزالی باعث می شود فرد از رابطه ی جنسی لذت کافی نبرد و رابطه ی جنسی در مدت کوتاهی تمام شود. زود انزالی در اکثر موارد علت مشخصی ندارد. ممکن است زود انزالی در موارد و شرایط خاص و یا در حالتی که از آخرین انزال مدت زمان زیادی گذشته باشد، رخ بدهد. عواملی نظیر مشکلات روحی و روانی مثل اضطراب، احساس گناه و یا افسردگی هم می توانند باعث زود انزالی شوند. در موارد پیشرفته تر از زود انزالی ممکن است علت آن به دلیل تغییرات هورمونی، آسیب دیدگی و یا عوارض جانبی برخی داروهای خاص باشد.

زود انزالی یا انزال زودرس به معنای داشتن انزال قبل از زمان مطلوب یا ناقص بودن کنترل بر روی عمل انزال است. این مسئله می‌تواند برای مردان به عنوان یک مشکل جنسی مزمن و ناخوشایند محسوب شود و می‌تواند به روابط جنسی و رضایت جنسی آنها تأثیر بگذارد.

زود انزالی چیست؟

چه عواملی باعث زود انزالی در مردان می‌شوند؟

براساس مطالعات، عوامل روانشناختی گوناگون نظیر اضطراب، نگرانی و استرس به شکل قابل توجهی می‌توانند در بروز عارضه PE موثر باشند. در عین حال، بسیاری از افراد در نخستین تجارب جنسی خود با این مشکل روبه‌رو می‌شوند. بنابراین، کم‌تجربگی را نیز می‌توان از عوامل موثر در بروز این اختلال به حساب آورد.

طبیعی است که مولفه‌های روانشناختی، دائمی نبوده و به تدریج می‌توانند برطرف شوند. از طرف دیگر، با افزایش سن و بالا رفتن تجربه افراد می‌توانند راه‌کارهای مناسبی را برای به تاخیر انداختن انزال بیاموزند. در مجموع، دلایل موثر بر زود انزالی اقایان را می‌توان چنین برشمرد:

  • عدم اعتماد به‌نفس
  • افسردگی
  • سابقه سوء استفاده جنسی چه در قالب سوء استفاده‌گر و چه در قالب قربانی
  • احساس گناه
  • اضطراب
  • نگرانی از انزال زودرس
  • استرس درباره برخورداری از تجربیات جنسی محدود
  • مشکلات عاطفی با شریک جنسی یا نارضایتی از رابطه فعلی
  • ابتلا به برخی بیماری‌ها و شرایط جسمانی
  • بالا و پایین رفتن غیر عادی میزان برخی هورمون‌ها نظیر تستوسترون
  • التهاب پروستات یا مجرای ادرار

زود انزالی چیست؟

چه زمانی برای زود انزالی به پزشک مراجعه کنیم؟

زود انزالی در موارد حاد می‌تواند روابط عاطفی و خانوادگی افراد را دچار اختلال کرده و مشکلات روحی و روانی متعددی را به دنبال داشته باشد. بنابراین، در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

  • ایجاد عدم اعتماد به‌نفس، نگرانی و اضطراب
  • تردید درباره توانایی در برقراری یک رابطه جسنی لذت‌بخش
  • عدم برقراری روابط صمیمانه با شریک جنسی
  • انزوای جنسی
  • تجربه مداوم انزال زودرس در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه

زود انزالی چیست؟

درمان زود انزالی:

درمان زود انزالی ممکن است شامل روش‌های روان‌شناسی، شناختی-رفتاری و دارویی باشد. این درمان‌ها به شرایط و علل مرتبط با زود انزالی بستگی دارند و باید توسط یک پزشک یا متخصص جنسیت‌شناسی تجویز شوند.

معمولاً درمان زود انزالی از طریق مشاوره روان‌شناختی و روش‌های شناختی-رفتاری شروع می‌شود. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا کنترل بیشتری بر روی عمل انزال پیدا کنید و تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق، تمرینات مربوط به تأخیر انزال و تغییر الگوی رفتاری را از طریق تمرینات منظم و تمرین‌های خانگی انجام دهید.

در مواردی که روش‌های روان‌شناختی و شناختی-رفتاری موثر نباشند، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی انتخاب کند. برخی داروها می‌توانند کمک کننده باشند تا کنترل بر روی انزال افزایش یابد و زمان انزال بهبود پیدا کند.

به هر حال، مهم است که با یک حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید تا بهترین روش درمانی برای شما تعیین شود، زیرا درمان زود انزالی ممکن است بسته به علل و شرایط فردی متفاوت باشد.

زود انزالی چیست؟

استفاده از پماد، ژل یا اسپری هایی نظیر لیدوکائین در درمان زود انزالی مجاز است؟

اکثر مردان برای درمان زود انزالی به اسپری و پمادهای تاخیری روی می آورند. استفاده از داروهای بی‌حسی مثل اسپری تاخیری لیدوکائین با بستن مسیر انتقال عصبی مانع حرکت تحریک حسی از اعصاب ناحیه استفاده می‌شود و در نتیجه زمان رسیدن به انزال طولانی می شود. ژل ها و اسپری ها را بصورت استعمال خارجی روی پوست آلت، بخصوص سر آلت و قسمت زیر آلت تناسلی مرد می زنند. داروهای بی حس کننده با بی حس کردن ناحیه تحریک پذیر آلت، مانع زود انزالی می شوند.

زود انزالی چیست؟

عوارض استفاده از ژل و اسپری های تاخیری

  1. رضایت طرفین از رابطه ی جنسی کم میشود و فرد به مرور زمان به استفاده ی این ژل ها و اسپری ها عادت می کند.
  2. در صورت استفاده ی مکرر از ژل ها و اسپری ها باید دوز مصرفی را افزایش دهند که عوارض خاص خود را به دنبال دارد، زیرا مواد بی‌حس‌کننده از راه پوست و مخاط به راحتی جذب خون می‌شوند و مصرف مقادیر بیش از حد آنها خطر مسمومیت دارویی را به همراه دارد.
  3. در صورت استفاده ی زیاد از اسپری و ژل های تاخیری احتمال خطر عفونت در زنان افزایش می یابد.
  4. این داروها درمان موقت هستند پس با قطع کردن آنها دوباره مشکل بر می گردد.
  5. استفاده ی مکرر از داروهای بی حسی و تاخیری روی کیفیت و تولید اسپرم تاثیر گذار هستند، در بعضی از موارد ناباروری را به دنبال دارند.

زود انزالی چیست؟

نکته:

 مصرف اسپری تاخیری در دوران بارداری ممکن است با افزایش نقایص زایمان همراه باشد.در این دوران بهتر است از هر گونه ماده شیمیایی و یا اسپری های تاخیری که ممکن است سلامت جنین و یا مادر را به خطر اندازد پرهیز کنید.