SiteLogo

موز چه فوایدی برای نوزادان دارد؟

0 836
baby-eat-banana

موز یکی از میوه‌های مغذی است و از نظر سلامت برای نوزادان بسیار مفید است. موز در کنترل اسهال، هضم در معده، و کاهش التهابات پوستی و بهبود اختلالات ادراری  در نوزادان نقش دارد.

بهترین زمان برای دادن موز به نوزادان پس از شش ماهگی است و بهتر است زمانی که کودک غذا خوردن را شروع کرده است موز را به عنوان میان وعده به او بدهیم. موز نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز مفید است زیرا موز منبع غنی از پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیوم، گوگرد، آهن و مس است.

موز چه فوایدی برای نوزادان دارد؟

علت مفید بودن موز برای نوزادان

  • هضم آسان در معده: هنگام دادن موز به کودک باید دقت کنید که موز رسیده باشد و به راحتی از گلوی کودک پایین برود زیرا موز کال هضم سخت تری دارد. طعم شیرین موز به خصوص برای نوزادان بسیار مورد پسند است و آنها مشتاق به خوردن این میوه هستند. موز پوره شده نیز هضم بسیار راحتی دارد و انرژی زیادی  را برای کودک در طول روز تامین می‌کند.
  • درمان یبوست: یبوست مشکل شایعی در بین نوزادان و کودکان است، چون کودکان بیشتر به پشت می‌خوابند فشار آوردن برای خروج مدفوع برایشان سخت است و این می‌تواند منجر به یبوست شود. برای درمان یبوست در نوزادان می توانیم چند قاشق چایخوری موز رسیده و پوره شده  به او بدهیم، زیرا موز دارای مقدار زیادی  فیبر غذایی است که به جذب آب کمک می‌کند.
  • کنترل اسهال: اسهال پس از یبوست جزو شایع ترین مشکلاتی است که نوزادان از آن رنج می‌برند. اسهال در نوزادان اغلب توسط ویروس‌هایی مانند روتاویروس ایجاد می‌شود. در این مواقع  برای درمان اسهال علاوه بر  داروهای مخصوصی که پزشک تجویز می کند می توانید  موز، برنج، غلات، سیب و نان تست به نوزادان بدهید.
  • تامین مواد مغذی ضروری: موز سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیوم، گوگرد، آهن و مس است. این مواد مغذی در ماه‌های اولیه رشد کودک مورد نیاز است. پتاسیم برای عملکرد عضلات و حفظ ریتم قلب از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر آهن و مس برای گلبول‌های قرمز خون و سطح هموگلوبین لازم هستند. کلسیم هم برای رشد استخوان ضروری است.
  • یک میوه با کمترین آلرژی: شاید بیشتر نوزادان با خوردن میوه به دلیل وجود اسیدآمینه دچار آلرژی شوند اما موز حاوی اسیدآمینه‌های ساده یا خوش خیم است که برای نوزادان راحتتر قابل هضم است.
  • درمان عفونت ادراری: نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار عفونت ادراری می شوند. علائم عفونت ادرای در نوزادان عبارت است از: تب، تکرر ادرار، بوی بد ادرار و …. موز با قابلیتی که دارد می‌تواند مجاری ادراری  نوزادان را از سموم تجمع یافته پاک کند.
  • کاهش التهاب پوست: نوزادان به دلیل داشتن پوست لطیف و حساس بیشتر مورد گزش حشرات قرار می گیرند، بهترین درمان برای گزش حشرات پوست موز است.

موز چه فوایدی برای نوزادان دارد؟

آیا موز سرماخوردگی را تشدید می‌کند؟

هرگز در زمانی که نوزادان دچار سرماخوردگی شده اند به آنها موز ندهید زیرا موز می‌تواند سرفه و سرماخوردگی را تشدید کند. بهترین فصل برای دادن موز به نوزادان در تابستان است زیرا موز به کنترل دمای بدن  نوزاد در طول تابستان کمک می‌کند.

یک موز با اندازه متوسط حاوی حدود 105 کیلوکالری است که بیشتر آن کربوهیدرات است. یک موز در اندازه متوسط حاوی مواد زیر است:

105 کیلوکالری

گرم چربی

27 گرم کربوهیدرات

14 گرم شکر

گرم فیبر

گرم پروتئین

25 %ویتامین B6

16 %منگنز

14 % ویتامین C

12 %پتاسیم

12 %فیبر

10% مس

10 % بیوتین

% منیزیوم

موز چه فوایدی برای نوزادان دارد؟