SiteLogo

وابستگی کودک به مادر + راهکار سریع و عملی

(دلنیا یوسفی) 26 شهریور 1402
0 335
وابستگی کودک به مادر

شاید شما هم از آن دسته از والدین باشید که از وابستگی زیاد فرزند خود خسته شده اید. روانپزشکان در این باره معتقدند که یکی از بزرگترین اشتباه‌ والدین در رفتار با کودکان وابسته بار آوردن آنها است. وابستگی لطف و صمیمیت نسبت به کودک نیست بلکه ظلم بزرگی است که والدین به فرزندان خود می کنند.

یکی از مهم‌ترین معضلات در ارتباط با رفتار والدین به خصوص مادران و کودکان وجود دارد وابسته کردن کودکان به خودشان است. متاسفانه وابستگی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شودوالدین در قبال وابسته شدن فرزندان مسئول هستند. باید به فرزندان اجازه بزرگ شدن بدهند.

وابستگی کودک به مادر

اقدامات لازم جهت کاهش وابستگی کودکان

مادران پس از دو سالگی فرزندشان باید به استقلال کودکان کمک کنند مثلا اجازه دهیم کودک تنها بخوابد بعضی از کارهایش را خودش انجام دهد مثل غذا خوردن، افتادن و بلند شدن کودک نوپا، بازی با اسباب بازی و…

ساعتی از روز در کنارفرزندانتان نباشید

کودکان باید در سن 18 ماهگی تا حدود 3 سالگی با مفهوم استقلال آشنا شده باشند. ازجمله کارهایی که مادر میتواند انجام دهد این است که ساعاتی  از روز را در کنار فرزندش نباشد و کودک این تجربه را بدست بیاورد که رفتن مادر به معنای ترک کردن مطلق او نیست و مادر حتما برمی‌گردد.

پدرها باید برای فرزندان وقت داشته باشند و با آنها بازی کنند، همچنین آنها را با خود به مراکز خرید و پارک ببرند کودکان باید بدانند که می توانند با افراد دیگری غیر از مادر ازجمله پدر و پدربزرگ، مادربزرگ و خواهر و برادرتعامل داشته باشد. مادری که بتواند ترس و اضطراب ناشی از دوری فرزندش را کنترل کند و با آرامش این مراحل را پشت سر بگذارد و استقلال کافی را به فرزندش بدهد معمولا در سنین بالاتر در تعامل با فرزندش کمتر دچار مشکل می‌شود تا مادری که خودش مضطرب است، به فرزندش می‌چسبد و اجازه رشد اجتماعی را به او نمی‌دهد.   

وابستگی کودک به مادر

راه های کم کردن وابستگی کودک

  • در گام نخست از سلامت کامل کودک خود مطمئن شوید.
  • زمانی که کودک در اتاق خود تنها است سعی کنید با او صحبت کنید تا مطمئن شود شما در کنارش هستید.
  • با کودکان بازی کنید.
  • هنگامی که می‌خواهید  برای مدتی کودک را ترک کنید با او خداحافظی کنید و دلیل رفتن خود را برایش بیان کنید.
  • کودکان را پس از سه سالگی به مهد کودک بفرستید تا با هم سن و سال های خودش ارتباط برقرار کند و از وابستگی نسبت به مادر کم شود.
  • وقتی فرزندتان در مهمانی ها یا مناسبت های دیگر  با افراد دیگر بازی می کند یا به هر نحوی رفتار مستقلی از خود نشان می دهد، او را تشویق و تحسین کنید.

وابستگی کودک به مادر