SiteLogo

علایم ضربه مغزی در کودکان چگونه است؟

0 618
ضربه مغزی

به ضربه ی شدیدی که عملکرد مغز را دچار مشکل کند ضربه ی مغزی می گویند. اختلال در عملکرد مغز می تواند ناشی از یک ضربه شدید، سقوط یا تکان دادن شدید باشد.

زمانی که کودک دچار اختلال در عملکرد مغز شده باشد یا به اصطلاح دچار ضربه ی مغزی شده باشد احتمال دارد هوشیاری خود را از دست داده باشد یا سطح هوشیاری خیلی کم شده باشد  یا در بینایی، حافظه یا حفظ تعادل با مشکلاتی مواجه شود. بیشتر علایم ضربه ی مغزی در کودکان موقتی است و با گذشت زمان بهبود می یابند.

علایم ضربه مغزی در کودکان چگونه است؟

راههای تشخیص ضربه ی مغزی در کودکان:

خیلی پیش می آید که به کودک ضربه های محکمی وارد شود اما سر کودک دچار خونریزی و زخم نشود اما خونریزی نکردن ملاک این نیست که کودک دچار هیچ مشکلی نشده است. پس باید در هنگام وارد شدن ضربه به سر کودک یه موارد زیر توجه کنید:

  • از دست دادن هوشیاری
  • سردرد و سرگیجه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کج‌ خلقی و بی حوصلگی
  • خروج مایع (شفاف یا خونی) از بینی، دهان یا گوش‌ها

 علایم ضربه مغزی در کودکان چگونه است؟

زمانی که ضربه ی محمکی به سرکودک وارد شد وکودک دچار علایم زیر شد فورا به پزشک خبر دهید چون احتمال ضربه ی مغزی وجود دارد.

1-نامنظم شدن تنفس

2- تشنج

3- بیهوش شدن بیشتر از 5 دقیقه

اگرکودک دچار علایم بالا بود سعی کنید کودک را تکان ندهید، اگر نفس نمی‌کشد، احیای قلبی – ریوی را انجام دهید و اگر دچار خونریزی شده است، محل زخم را با یک پارچه تمیز ببندید.

گاهی لازم نیست ضربه ی وارد شده به سرکودک زیاد محکم باشد حتی ممکن است با یک ضربه کوچک مغز آسیب ببیند. ممکن است کودک چند روز پس از وارد شدن ضربه به سر دچار علایمی نظیر سردرد، گیجی، حواس‌پرتی یا استفراغ مداوم  شود بهتر است فورا توسط پزشک معاینه شود. البته سردردی که با استامینوفن برطرف شود یا یک بار استفراغ پس از افتادن یا زمین خوردن، طبیعی است اما هیچ‌کدام از این موارد نباید ادامه پیدا کنند.

اگر در هنگام وارد شدن ضربه به مغزکودک، کودک در طول روز خواب‌ آلوده بود حتما در شب هنگام خواب چندبار کودک را از خواب بیدار کنید.

ممکن است با واردشدن ضربه به مغز کودک، در هماهنگی اعضای بدن، توانایی روحی یا قوت اعضای بدن کودک مشکل ایجاد شود.

 علایم ضربه مغزی در کودکان چگونه است؟

آیا ضربه مغزی درکودکان می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغزشود؟

احتمال اینکه پس از واردشدن ضربه به مغز کودک برای همیشه کودک دچار ضربه ی مغزی  شود کم است مگر اینکه پیش از برطرف شدن نشانه‌های ضربه مغزی اول، یک ضربه مغزی دوم رخ دهد، که این می تواند خطرناک باشد و خطر آسیب مغزی و حتی مرگ، افزایش پیدا می‌کند.

کودکانی که به هردلیل دچار ضربه ی مغزی شده اند باید برای مدتی از تحرک زیاد پرهیز کنند.

سعی کنید مراقب رفتارهای خطرناک کودکان باشید :مثل دویدن روی سطوح خیس ،بالا رفتن از ارتفاع، نحوه ی نشتن در ماشین، بالارفتن از پله ها، داشتن تخت استاندارد و…

هنگام دوچرخه‌سواری از کلاه ایمنی برای محافظت از سرکودک استفاده کنید، پنجره های خانه را نرده دار کنید، از کفش های مناسب برای کودکان استفاده کنید، سعی کنید تا حد امکان کودکان را تنها نگذارید، وسایلی نظیر چهارپایه و نرده بان را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

علایم ضربه مغزی در کودکان چگونه است؟

آزمایش های تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون

تصویربرداری اشعه ایکس: یک آزمایش تشخیصی که از پرتوهای نامرئی انرژی الکترومغناطیسی برای تولید تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها روی فیلم استفاده می‌کند.
MRI: یک روش تشخیصی است که از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند.
سی تی اسکن: یک روش تصویربرداری تشخیصی که از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر افقی یا محوری (اغلب برش هایی) از بدن استفاده می کند. سی تی اسکن تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها را نشان می دهد و جزییات بیشتری نسبت به اشعه ایکس عمومی دارد.
 الکتروانسفالوگرام: روشی که فعالیت الکتریکی مداوم مغز را با استفاده از الکترودهایی که روی پوست سر گذاشته می شود ثبت می کند.

علایم ضربه مغزی در کودکان چگونه است؟

درمان ضربه مغزی در کودکان

پزشک بهترین درمان را بر اساس موارد زیر تعیین می کند:
– کودک چند سالشه؟
– سلامت عمومی و سابقه پزشکی کودک.
– شدت بیماری
– کودک چقدر می تواند برخی داروها، روش ها یا درمان ها را تحمل کند.

انتظار می رود این وضعیت تا چه زمانی ادامه یابد؟

بسته به شدت آسیب، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– یخ
– پماد و باند آنتی بیوتیک موضعی.
– مراقبت های پزشکی فوری
– بخیه
– بستری شدن در بیمارستان برای مراقبت های بعدی.
آرام‌بخشی متوسط ​​یا کمک تنفسی که نیاز به قرار دادن یک دستگاه تنفسی دارد که به عنوان ونتیلاتور یا تهویه مکانیکی نیز شناخته می‌شود.
– تست های تشخیصی
– عمل جراحی
– ارجاع به متخصص آسیب مغزی برای درمان و پیشگیری از سندرم پس از ضربه مغزی.

علایم ضربه مغزی در کودکان چگونه است؟

درمان بسته به وسعت شرایط و وجود آسیب های دیگر فردی است. اگر کودک آسیبی به سر داشته باشد، ممکن است برای افزایش فشار داخل جمجمه نیاز به مراقبت داشته باشد. زیرا این مشکل می تواند باعث التهاب مغز شود. از آنجایی که مغز توسط جمجمه پوشانده شده است، تنها مقدار کمی فضا برای متورم شدن آن وجود دارد. این باعث افزایش فشار داخل جمجمه می شود که می تواند منجر به آسیب مغزی شود.