SiteLogo

تغییرات سینه‌ها در دوران حاملگی چگونه است؟

(دلنیا یوسفی) 15 آبان 1402
0 859
dor-nas-mamas

در دوران حاملگی به دلیل تغییرات هورمون‌ها بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود. یکی از آن‌ها تغییرات سینه در بارداری است که می‌تواند در مادر باردار احساس ناخوشایندی ایجاد کند.

علت درد سینه در دوران حاملگی چیست؟

در دوران حاملگی به دلیل تغییر سطح ترشح هورمون‌های زنانه یعنی استروژن و پروژسترون بدن دچار تغییراتی می‌شود که یکی از این تغییرات درد پستان است، زیرا افزایش ترشح استروژن و پروژسترون موجب افزایش جریان خون و باعث تغییراتی چون احساس تورم، درد، سوزش و گزگز و حساسیت غیرعادی در سینه‌ها می‌شوند. بیشتر زنان احساس درد سینه را به درد قبل از شروع دوران قاعدگی تشبیه می‌کنند.

یکی از علائم شایع بارداری حساس شدن سینه‌ها است. احساس درد سینه و حساس شدن پستان‌ها معمولاً در هفته‌های 4 تا 6 بارداری شروع‌شده و در تمام طول سه‌ماهه اول بارداری باقی مِهم‌اند.

تغییرات سینه‌ها در دوران حاملگی چگونه است؟

علت بزرگ شدن سینه‌ها در دوران حاملگی:

از ماه دوم بارداری به بعد سینه‌ها کم‌کم بزرگ می‌شوند و این بزرگ شدن تا پایان دوران حاملگی ادامه دارد. به دلیل بزرگ شدن پستان‌ها و کشیده شدن پوست آن‌ها ممکن است خطوطی روی پوست سینه ایجاد شود. بزرگ یا کوچک بدن پستان‌ها هیچ ملاکی برای تعیین اندازه‌ی شیر نیست، یعنی به این معنا نیست که سینه‌ی بزرگ‌تر شیر بیشتری دارد.

 

دلایل تغییر رنگ نوک سینه در دوران حاملگی:

در دوران حاملگی امکان دارد رگ‌های سینه از زیرپوست مشاهده شوند و نوک سینه نیز پررنگ‌تر و بزرگ‌تر شود. ممکن است پیش از دوران حاملگی متوجه برآمدگی‌های کوچک در آرئول (دایره‌های اطراف نوک سینه) نشده باشید ولی در دوران حاملگی این برآمدگی‌های که نوعی تجمع چربی هستند و توبرکولهای مو نت گوهری خوانده می‌شوند، خیلی بزرگ‌تر می‌شوند. این تغییرات، پستان‌های شمارا آماده شیردهی می‌کند. همه‌ی این تغییرات پس از زایمان به‌تدریج بهبود پیدا می‌کنند.

 تغییرات سینه‌ها در دوران حاملگی چگونه است؟

ترشح مایع زردرنگ (آغوز) از نوک سینه‌ها:

به اسپری شدن دوران حاملگی و نزدیک شدن به زایمان به‌تدریج ممکن است مایع زردرنگی به نام آغوز از نوک پستان‌ها ترشح شود که این مایع زردرنگ نوعی شیر است که سرشار از ویتامین وموادمفیداست و برای وزن گیری و رشد نوزاد در روزهای اول زندگی حائز اهمیت است. بااین‌حال اگر آغوز از سینه‌ی شما ترشح نشد جای نگرانی نیست، چون ممکن است ترشح نشود اما صد درصد در سینه به وجود آمده است.

راه های کاهش درد سینه در دوران حاملگی:

روش مؤثر برای کاهش درد سینه در دوران حاملگی انتخاب و استفاده از سوتین‌های نخی است. در هنگام خرید سوتین باید دقت داشته باشید جنسی را انتخاب کنید که از الیاف مصنوعی تهیه نشده باشدوازنظر اندازه مناسب باشد زیرا در دوران حاملگی سینه‌ها یک الی دوسایزتغییرمی‌کنندوبزرگ و سنگین می‌شوند پس باید سوتینی را انتخاب کنید که درد سینه‌های شما رتبه حداقل برساند. در دوران شیردهی هم باید از سوتین‌های مخصوص شیردهی استفاده کنید. برای پیشگیری از ساییدگی، سوتینی را انتخاب کنید که از پارچه نـرمی تهیه‌شده و نـزدیـک نوک پستـان درز نـدارد. سوتینی که در طول روز استفاده می‌کنید باید به نگه‌داشتن پستان‌ها کمک کند.

تغییرات سینه‌ها در دوران حاملگی چگونه است؟