SiteLogo

اختلال خلق ادواری چیست؟ + علائم و درمان

0 607
خلق ادواری

خلق ادواری و سیکلوتایمی از نظر علائم نزدیک به اختلال دو قطبی است

مشخصه بیماران مبتلا به اختلال دوره ای یا سیکلوتیمیک.

علت دقیق نوسانات خلقی دوره ای مشخص نیست، اما افسردگی، اختلال دوقطبی و سیکلوتیمیا اغلب در خانواده وجود دارد. بنابراین احتمال وجود عنصر ژنتیکی برای این اختلال وجود دارد. یک مطالعه همچنین نشان داد که اگر فردی به این اختلال مبتلا شود، دوقلوهایش 2 تا 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سیکلوتیمیا هستند.

علائم خلق ادواری:

افکار پرشی و حواس پرتی از علائم اختلال خلقی دوره ای هستند. مصرف الکل، کاهش خواب، افزایش انرژی، پرحرفی بیش از حد و بینی متکبر از دیگر علائم اختلال دوره ای یا سیکلوتیمیک است. اختلال خلقی دوره ای شکل خفیف تری از اختلال دوقطبی است و بیماران مبتلا به این اختلال بین دو قطب گیر افتاده اند: سرخوشی مفرط (شیدایی) و افسردگی.

ملاک تشخیص افسردگی در این بیماران نوسانات خلقی مانند غم و اندوه، احساس بی کفایتی، کاهش انرژی، اختلالات خواب و کاهش قدرت تصمیم گیری است.

معیارهای تشخیص افسردگی در بیماران مبتلا به اختلالات روحی حالت دوره ای.

کاهش اشتها، کاهش وزن، احساس گناه، مشکلات یادگیری، تمرکز ضعیف و داشتن افکار منفی و تمایل به خودکشی از دیگر معیارهای تشخیص افسردگی در این بیماران است.

خلق ادواری

راه های درمان اختلال خلق ادواری؟

درمان این اختلال در گرو یادگیری احساس کنترل و غلبه بر محیط توسط بیمار است که در این میان می توان از ترکیب روان درمانی و دارو به عنوان موثرترین درمان استفاده کرد.

داروهای درمان بیماری حتما باید توسط پزشک یا روانپزشک تجویز شود اما استفاده از گروه درمانی توسط روانشناس بالینی نیز در درمان این بیماری موثر است

راه های جلوگیری از اختلال خلق ادواری:

استفاده به موقع از مشاوره، آموزش مهارت های زندگی و مهارت های حل مسئله و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در پیشگیری از این بیماری موثر است. ایجاد روحیه امید در شهروندان، افزایش اشتغال، داشتن شبکه حمایتی قوی از اطرافیان و دوستان، امید به آینده و تلاش برای اهداف کوتاه مدت و بلندمدت نیز نقش موثری در جلوگیری از توسعه زنان از سوی مردم دارد. خلق و خوی دوره ای اختلالات این اختلال معمولاً بین سنین 20 تا 35 سالگی شروع می شود، اگرچه نوع اولیه آن قبل از 21 سالگی رخ می دهد. در بستگان درجه یک افراد مبتلا به اختلال افسردگی بیشتر دیده می شود.

حداقل دو مورد از علائم زیر مشاهده می شود: بی اشتهایی، پرخوری، مشکلات خواب، خستگی، اعتماد به نفس پایین، تمرکز ضعیف یا مشکل در تصمیم گیری و احساس ناامیدی در این بیماران مشاهده می شود.

ویژگی های اختلال خلق ادواری:

1- خلق افسرده در اکثر اوقات روز حداقل به مدت دو سال. که بیانگر آن است که خود شخص حالات درونی خود یا مشاهده دیگران را گزارش می دهد.

توجه: در کودکان و نوجوانان، مزاج ممکن است تحریک کننده باشد و مدت آن باید حداقل یک سال باشد.

2- وجود حداقل دو مورد از موارد زیر به طور همزمان با افسردگی:

  • بی اشتهایی یا پرخوری
  • بی خوابی یا به خواب رفتن
  • کمبود انرژی یا خستگی
  • کاهش اعتماد به نفس
  •  عدم تمرکز یا مشکل در تصمیم گیری.احساس ناامیدی

خلق ادواری

 

توجه: ممکن است یک حمله افسردگی اساسی قبل از ایجاد اختلال دیس تایمیک وجود داشته باشد. با این حال، شما باید در بهبودی کامل باشید (یعنی علائم و نشانه های قابل توجهی برای دو ماه وجود نداشته باشد)، و پس از دو سال اول اختلال دیس تایمیک (یک سال در کودکان و نوجوانان)، ممکن است حملات اختلال افسردگی اساسی رخ دهد. . . در این صورت، اگر معیارهایی برای حمله افسردگی اساسی وجود داشته باشد، می توان هر دو تشخیص را انجام داد.

 

4. هرگز نباید یک دوره شیدایی، مختلط یا هیپومانیا وجود داشته باشد و فرد هرگز نباید معیارهای اختلال سیکلوتایمیک را داشته باشد.

5. این علائم نباید تنها در جریان یک اختلال روان پریشی مزمن مانند اسکیزوفرنی یا اختلال هذیانی بروز کنند.

6. این علائم نباید به دلیل اثرات فیزیکی مستقیم یکی از مواد (مانند سوء مصرف دارو (یا دارو) یا یکی از شرایط پزشکی عمومی (مانند کم کاری تیروئید) باشد.

7. این علائم باید از نظر بالینی ناراحتی یا غذای قابل توجهی ایجاد کرده باشد یا به طور قابل توجهی بر عملکردهای اجتماعی، شغلی یا سایر عملکردهای مهم فرد تأثیر گذاشته باشد.

تعیین کنید چگونه است

شروع زودرس: اختلالی است که قبل از بیست و یک سالگی شروع شده است.

شروع دیررس: این اختلال در بیست و یک سالگی یا بعد از آن شروع شد.