SiteLogo

خطرات غذا دادن به نوزاد قبل از 6 ماهگی

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 804
خطرات غذا دادن به نوزاد قبل از 6 ماهگی

در 6 ماه اول زندگی (تا دو برابر وزن هنگام تولد) ، نوزاد نیازی به استفاده از هرگونه غذا ، از جمله آب (حتی در مناطق گرمسیری) ، به جز شیر مادر ندارد. در نتیجه ، اگر نوزاد به موقع تغذیه نشود ، از سوء تغذیه ، کوتاهی قد و پیامدهای نامطلوب روحی رنج می برد که در سالهای بعد زندگی جبران نمی شود. علاوه بر این ، در این دوره ، تغذیه نامناسب مقاومت در برابر عفونت را کاهش می دهد، شدت و مدت بیماری را افزایش می دهد، فراوانی بیماری های عفونی را افزایش می دهد و عفونت های پی در پی سوء تغذیه را در آنها تشدید می کند.

 

خطرات شروع زودهنگام غذاهای کمکی

احتمال اسهال نوزادان (به دلیل عدم توسعه دستگاه گوارش یا عدم رعایت بهداشت در تهیه و نگهداری غذاهای کمکی)
سوء تغذیه و توسعه نیافتگی (زیرا با دادن غذای کمکی که انرژی کمتری نسبت به شیر مادر دارد ، نوزاد از خوردن شیر شیردهی محروم می شود و احتمال بروز کوتاهی قد و سوء تغذیه را افزایش می دهد). زمان مکیدن سینه مادر توسط نوزاد و در نتیجه کاهش تولید و ترشح شیر است

 

خطرات غذا دادن به نوزاد قبل از 6 ماهگی

خطرات شروع دیرهنگام غذاهای کمکی

عقب ماندگی رشد در شش ماهه دوم زندگی و سوء تغذیه شدید در سال دوم زندگی (زیرا شیر مادر به تنهایی به طور کلی نمی تواند نیازهای تغذیه ای کودک را از 6 ماهگی به بعد برآورده کند) نوزاد معمولا میل به خوردن غذاهای دیگر را از دست می دهد. و طعم های جدید را بعد از 9 ماه امتحان کنید).

جویدن نوزاد را به تأخیر بیندازید (در نتیجه ، کودک تا پایان یک سالگی چیزی جز شیر مادر یا مایعات نمی خورد و این باعث سوء تغذیه نوزاد می شود).

مناسب ترین مکمل غذایی عبارت اند از:

باید نرم ، راحت هضم ، از نظر بهداشتی آماده و تازه ، ارزان و مناسب عادات غذایی خانواده باشد.غذاهای کمکی کودک باید از شش ماهگی شروع شود. از شش ماهگی ، به دلیل عدم آمادگی نوزاد. سیستم گوارشی برای پذیرش غذای غیر از شیر ، یک عمل اشتباه است.

تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماهه اول زندگی برای رشد و نمو کودک اهمیت ویژه ای دارد. در این زمان نوزاد نیازی به استفاده از غذای دیگر ، حتی آب ندارد،  شیر مادر بهترین و کاملترین غذا برای نوزادان زیر شش ماه است و در این مدت، شیر مادر  به همراه قطره مولتی ویتامین همه نیازهای تغذیه ای  کودک را تامین می کند.

تغذیه تکمیلی نوزاد باید از شش ماهگی آغاز شود ، زیرا بعد از شش ماهگی نیازهای تغذیه ای نوزاد تنها با شیر برآورده نمی شود. از شش ماهگی ، نوزاد علاوه بر شیر مادر به غذای سالم و کافی ، حجم کم و محتوای انرژی بالا نیاز دارد. همچنین باید غذاهایی مانند لعاب برنج و فرنی را به حبوبات و گوشت ها اضافه کنید که بهترین آنها سوپ در این زمان است.

خطرات غذا دادن به نوزاد قبل از 6 ماهگی

سیب بهترین میوه قبل از یک سالگی است

استفاده از عطر و ادویه جات مانند نمک ، فلفل ، شکر و ماکارونی در غذای نوزاد تا یک سالگی ممنوع است، مصرف سفیده تخم مرغ ، شیر گاو و مرکبات تا یک سال ممنوع است. قدیمی و بهترین میوه قبل از یک سالگی ، سیب برای نوزاد است.

 

تکامل عمل جویدن با دیر شروع کردن غذای کمکی کودک به تعویق می‌افتد

اگر غذای کمکی دیر شروع شود، کودک تمایل خود را به خوردن غذاهای دیگر و امتحان کردن مزه و طعم‌های جدید از دست می‌دهد و همچنین تکامل عمل جویدن به تعویق می‌افتد و کودک غذای دیگری جز شیر مادر یا مایعات را نمی‌خورد که‌ این خود منجر به کم غذایی، اختلال رشد و سوء تغذیه می‌شود

خطرات غذا دادن به نوزاد قبل از 6 ماهگی

غذاهای کمکی با توجه به سن نوزاد

تعداد وعده های غذایی تکمیلی با توجه به سن نوزاد به شرح زیر توصیه می شود:
سن کودک
7-6 ماه ———— 4-3 وعده در روز
9-8 ماه ———— 5- 4 وعده غذا در روز 10
ماه ها به بعد ——- 5 وعده در روز
از پایان 12 ماهگی ، کودک باید به تدریج از غذای سفره خانواده بخورد.

 

خطرات غذا دادن به نوزاد قبل از 6 ماهگی

نکنه مهم

– در تغذیه نوزاد ، انواع غذاها را رعایت کنید تا تمام مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را تأمین کنید.

– هنگام تهیه غذای کودک ، اصول بهداشتی را رعایت کنید.

– دست ها  و صورت نوزاد را قبل از تغذیه بشویید و از ظروف تمیز و بهداشتی استفاده کنید.

– بلافاصله پس از آماده سازی غذا را به کودک بدهید.

– برای تغذیه نوزاد از بشقاب و لیوان نشکن و یک قاشق (مربا) کوچک و کم عمق استفاده کنید.

– هنگام تغذیه نوزاد صبور باشید و به آرامی به او غذا بدهید. همانطور که کودک شما توانایی بیشتری پیدا می کند ، بگذارید او خودش را تغذیه کند و شما به تنهایی کمک خواهید کرد.

– هنگام تغذیه کودک ، با محبت با او صحبت کنید و سعی کنید خاطرات خوشی از غذا در ذهن داشته باشید. – اگر کودک دچار بی اشتهایی و بی میلی است سعی کنید از غذای مورد علاقه خود و با احتیاط و عشق استفاده کنید. او را به خوردن بیشتر و همچنین تغییر ترکیب ، طعم و حتی رنگ غذا تشویق کنید.

خطرات غذا دادن به نوزاد قبل از 6 ماهگی