SiteLogo

آرایش کردن کودکان چه عوارضی دارد؟

0 457
Little girl playing with mothers makeup

امروزه شاهد افزایش آمار استفاده از لوازم آرایش هستیم. میل استفاده از لوازم آرایشی در دختران از سنین ۴ الی ۶ سال آغاز می شود، زیرا آنها با دیدن شکل ظاهری لوازم آرایش مشتاق استفاده از آنها می شوند، البته این امر کاملا طبیعی است و جزو مراحل رشد دختران محسوب می شود و والدین نباید کوچکترین نارحتی اخلاقی و روحی به کودکان بزنند. متاسفانه امروزه آرایش کردن و استفاده از لوازم آرایشی در سنین پایین در کشور رو به افزایش است، و روز به روز تمایل افراد به آرایش کردن بیشتر می شود. میل افراد به آرایش کردن در جوامع مختلف متفاوت است، به طوری که در کشورهای پیشرفته و صنعتی کودکان به هیچ عنوان آرایش نمی‌کنند و در میان خانم های مسن آرایش بسیار ملایم دیده می شود.

آرایش کردن کودکان چه عوارضی دارد؟

عوارض استفاده ی کودکان از لوازم آرایش:

استفاده از لوازم آرایش باعث آسیب رسیدن سریع به پوست حساس و لطیف کودکان می شود. عوارضی که آرایش کردن روی چهره کودکان دارد بسیار بیشتر از عوارض بزرگسالان است.

تمایل کودکان به استفاده از لوازم آرایشی مایع نظیر: رژ، برق لب و ریمل بسیار زیاد است. لوازم آرایش مایع منبع بالایی از باکتری های مضر هستند که ضرر آن مستقیم بر روی چهره زیبای کودکتان مشهود خواهد شد.

چون کودکان معمولا از لوازم آرایش مادر استفاده می کنند، زمینه را برای انتقال میکروب ها فراهم می کنند، که باعث ایجاد آکنه، کک و مک صورت، خشک شدن و شکنندگی مژه های چشم ،سفیدی و بی رنگ شدن لب ها، آبریزش بینی و چشم، خارش و سوزش پلک و ریزش ابرو، سرطان پوست، عفونت چشم، تبخال پیری زود رس چهره می شونداستفاده ی کودکان از لوازم آرایش باعث از بین رفتن شادابی و لطافت پوست می شود.

آرایش کردن کودکان چه عوارضی دارد؟

والدین نباید با دیدن چهره ی آرایش کرده ی کودک از او تعریف و تمجید کنند زیرا این کار باعث از بین رفتن اعتماد به نفس در کودک می شود و کودک احساس می کند بدون آرایش زیبا نیست، درنتیجه میل به استفاده از لوازم آرایش در کودک بیشتر می شود. آرایش کردن مداوم کودک باعث بلوغ زود رس در او می شود، و همچنین ممکن است کودک در نوجوانی دچار بحران هویت شود و برای جلب توجه و زیبایی کارهایی مانند: سوراخ کردن لب و نگین زدن به بینی انجام دهد.

آرایش کردن کودکان چه عوارضی دارد؟

در هنگام مواجهه با آرایش کودکان از برخورد تند و نامناسب با کودک جدا خودداری شود. به کودکتان با لطافت و ملایمت بگویید بدون آرایش چهره ی زیباتر و معصومانه تری دارد. والدین با سخنان خود باید کودک را قانع کنند که آرایش کردن نشاط پوست را به مرور زمان از بین می برد و فرد را مجبور به استفاده ی مداوم از لوازم آرایش می کند.

والدین می توانند از روش های دیگر برای زیبا نشان دادن کودکان استفاده کنند مثلا موهای آنها را به شکل های مختلف و با کش های رنگین ببندید، از گل‌سرهای زیبا، شال و هد بندهای عروسکی، کیف های فانتزی، جوراب های رنگی، لباس‌های شاد و دستبدهای دست ساز با سلیقه خودتان استفاده کنند. مادرانی که دارای فرزند دختر هستند نباید در حضور کودک از لوازم آرایشی به مقدار زیاد استفاده کنند.

آرایش کردن کودکان چه عوارضی دارد؟