SiteLogo

علل بد نفس کشیدن کودک چیست؟

0 798
بد نفس کشیدن

اگر صاحب فرزند هستید حتما برایتان پیش آمده است که کودکتان به خوبی نفس نکشد. اما دلیل بدنفس کشیدن کودک چیست؟ روش درمان بدنفس کشیدن کودک چگونه است؟ در این مقاله سعی می کنیم  علت و راهکارهای درمانی بد نفس کشیدن کودک را بررسی کنیم

علل بد نفس کشیدن کودک چیست؟ 

دلایل بد نفس کشیدن کودک به 6 دسته تقسیم بندی می شود:

1- خشک بودن محیط دهان: اگر کودک بخاطر سرماخوردگی و یا لوزه ی اضافه ویا دلایل دیگر مجبور است از راه دهان نفس بکشد این کار باعث تجمع شمار زیادی ازعوامل میکروبی و باکتریایی در دهان می شود و این می‌تواند یکی از عوامل مهم بد نفس کشیدن کودک باشد.

2- جسم خارجی: اگر کودک اجسام کوچک خارجی نظیر حبوبات، سنگ، قطعات اسباب بازی یا هرچیز دیگری نظیر اینها را را وارد بینی خود کند می‌تواند به بد نفس کشیدن کودک منجر شود. مشاهده ی اینگونه حوادث در کودکان نوپا بیشتر است.

3- عدم رعایت اصول بهداشتی: درحالت عادی باکتری‌های زیادی در محیط و اطراف دهان زندگی می‌کنند که در شرایط عادی هیچ گونه خطری برای سلامتی کودک به همراه ندارند اما زمانی که کودک دندان هایش را مسواک نمی زند و می خوابد، شرایط تغییر می‌کند زیرا عوامل بیماری‌زا فعالیت خود را در سراسر محیط گرم و مساعد دهان آغاز می‌کنند و تجمع باکتریهای بیماری زا  در گلوی کودک به اوج می‌رسد که این می‌تواند عامل جدی برای بد نفس کشیدن کودک به شمار آید.

4- حفره‌های دندانی: وجود حفره های دندانی عارضه ای رایج در کودکان به شمار می آید و به عنوان یکی از عوامل اصلی بد نفس کشیدن کودک به شمار می‌آید.

5- مصرف غذاهای پر ادویه: تحقیقات ثابت کرده است کودکانی که به خوردن غذاهای پر ادویه علاقه دارند و معمولا سیر و پیاز زیادی مصرف می کنند، ممکن است نتوانند به راحتی همانند سایر کودکان نفس بکشند زیرا غذاهای پرادویه حاوی مواد تحریک کننده ی عملکرد سیستم تنفسی هستند.

6- ابتلا به بیماری خاص: بیماری‌هایی نظیر عفونت سینوسی، ورم لوزه و یا حتی حساسیت های فصلی می‌توانند عاملی جدی برای بد نفس کشیدن کودک به شمار آیند.

علل بد نفس کشیدن کودک چیست؟

روش های درمان بد نفس کشیدن کودک:

بهترین راه درمان بد نفس کشیدن در کودکان، رعایت نکات بهداشتی است. برای پیشگیری از مشکلات تنفسی در نوزادان بهتراست، بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب دندان‌ها و لثه‌های نوزاد را به آرامی با انگشت و آب ولرم شست‌وشو دهید. حتی می‌توانید زبانش را به‌ آرامی و با یک تکه پارچه ی نخی نرم تمییز کنید. همچنین باید  به کودکان نحوه ی درست شستن دست ها با اب وصابون را آموزش دهید زیرا ممکن است کودک علاقه به مکیدن انگشت شست داشته باشد. آلودگی که از راه مکیدن انگشت شست  وارد دهان کودک می شود می‌تواند در بد نفس کشیدن کودک نقش داشته باشد.

توجه داشته باشید که نباید برای ضدعفونی محیط دهان کودکان از دهان شویه استفاده کنید زیرا با این کار تنها علت اصلی بد نفس کشیدن را برای مدت موقتی مخفی می‌کنید و ممکن است باعث بروز عواقب بدتری برای کودک شود. استفاده از خمیر دندان هم برای کودکان باید خیلی کم و به اندازه ی یک نخود باشد.

علل بد نفس کشیدن کودک چیست؟