SiteLogo

تاثیرات مخرب استرس در دوران شیردهی چگونه است؟

(دلنیا یوسفی) 21 شهریور 1402
0 866
تاثیرات مخرب استرس در دوران شیردهی چگونه است؟

دوران شیردهی همانند دوران حاملگی حائز اهمیت است و باید بدون استرس  و نگرانی سپری شود. غذای اصلی نوزاد تا دو سالگی همان شیر مادر است. پس اگر مادر در دوران شیردهی دارای اضطراب و نگرانی باشد، می تواند اضطراب و نگرانی را از طریق شیر به کودک منتقل کند و تاثیرات منفی برای کودک را به دنبال داشته باشد.

تاثیرات مخرب استرس در دوران شیردهی چگونه است؟

استرس چگونه روی شیر دهی تاثیر می‌گذارد؟

اضطراب و نگرانی می‌تواند از نظر جسمی و روحی  بر زندگی شما اثر بگذارد. استرس در دوران شیردهی می‌تواند کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد، استرس هم از طریق رفتار و هم از طریق هورمونهای استرس که در شیر مادر آزاد می‌شود می تواند بر کودک اثر بگذارد. زمانی که یک مادر شیرده دچار نگرانی و استرس است ،بدن شروع به ترشح هورمون های کورتیزول، آدرنالین و نوراپی نفرین می کند تا به استرس پاسخ دهند. این هورمون‌ها می‌توانند به طور موقت به بدن کمک کنند تا با نیک وضعیت استرس زا روبرو شود، اما با گذشت زمان و طولانی شدن ترشح  این هورمونها ،استرس می تواند تاثیرات مخربی هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی در دوران شیردهی برای کودک ایجاد کند.

 

تاثیرات مخرب استرس در دوران شیردهی چگونه است؟

تاثیر استرس مادر در روند شیردهی

استرس و نگرانی به صورت غیرمستقیم می‌تواند تولید شیر مادر را تحت تأثیر قرار دهد،چون استرس در درجه ی اول اشتها را کم می کند در نتیجه اگر مادر در دوران شیردهی دچار استرس باشد میل به خوردن و آشامیدن در او کم می شود یا در مرحله ی پیشرفته تر مادر برای غلبه بر استرس مجبور به مصرف دارو می شود که همه ی اینها دارای تاثیرات منفی  در روند شیردهی می باشند.

تاثیرات مخرب استرس در دوران شیردهی چگونه است؟

میزان ترشح کورتیزول در زمان استرس

کورتیزول جزو هورمو‌نهای مهم بدن است که توسط غده آدرنالین یا فوق کلیه ترشح می‌شود. ترشح کورتیزول زمانی شروع می شود که بدن دچار استرس زیادی شده باشد. کورتیزول یا همان هورمون استرس از طریق شیر مادر می‌تواند به کودک منتقل شود.

طبق تحقیقات بدست آمده نوزادان دختر بیشتر تحت تاثیراثرات مخرب  استرس مادر در دوران شیردهی قرار می‌گیرند و تغییرات رفتاری منفی نشان می‌دهند، در حالی که در نوزادان پسر چنین نشانه‌هایی کمتر دیده شده است. نوزادان دختری که مادر آنها دچار استرس و اضطراب بالایی هستند، تقریباً ۴۰ درصد بیشتر کورتیزول در بدنشان ترشح می شود.این  نشان می‌دهد که کورتیزول موجود در شیر مادر، مسئول این افزایش است. این هورمون وارد روده نوزاد می‌شود و سیگنال‌های انتقال دهنده عصبی را که به مغز می‌رود، تحریک می‌کند و بر نواحی تنظیم کننده احساسات کودک تأثیر می‌گذارد.

تاثیرات مخرب استرس در دوران شیردهی چگونه است؟

روش های کم کردن استرس در دوران شیردهی:

  1. سعی کنید به طورمرتب و منظم ورزش کنید. ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین می شود، آندروفین می‌تواند میزان شادی شما را افزایش دهد و باعث مقاومت بدن در برابر استرس می شود.
  2. نفس های عمیق بکشید.
  3. به تفریح بروید
  4. روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای انجام کاری که از آن لذت می‌برید ، مثل مطالعه یا نگاه کردن به تلویزیون و…وقت بگذارید.
  5. خواب کافی داشته باشید. وقتی کودکتان خوابیده است، کنار او بخوابید و استراحت کنید.
  6. اگر استرس و اضطراب آسایشتان را بر هم زده است حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا درمانی برایتان  تجویز کند که وضعیت شما بهبود یابد.

تاثیرات مخرب استرس در دوران شیردهی چگونه است؟