SiteLogo

اوتیسم چیست / علائم و نشانه های اوتیسم

0 340
اتیسم چیست

اوتیسم در اصل، یک واژه یونانی است. معنی لغوی اوتیسم، خودگرایی است. کلمه اوتیسم یک واژه مرکب است که ترکیبی از دو واژه اوتوس و ایسم است. اوتیسم نوعی اختلال شخصیتی و روانی است که فرددر آن بیشتر دچار به درون‌گرایی وخود گرفتن از محیط پیرامون و انسان‌ها حتی خانواده می‌شود. اوتیسم بیشتردر دوران کودکی درفرد ظاهر می‌شود اکثراً قبل از رسیدن به سن 3 سالگی نشانه های اتیسم در فرد پدیدار می‌شود. جالب است بدانید تا به حال دلیل اصلی بروز اختلال اوتیسم کشف نشده است.

علائم عمومی در کودکان می‌توانند مواردی مانند پرخاش در مقابل ایجاد ارتباط با اطرافیان داشته باشند. کودک در حالتی، هیجانی خود برای بازی های جمعی را از دست می دهد، گوشهگیر و عصبی جلوه می کند. این مشکل، ریشه‌اش به عوامل اجتماعی بر می‌گردد و در همان نقطه، خلل ایجاد می‌کند.

برخی از  افراد علل ایجاد این اختلال ذهنی را  تفاوت در محیط زندگی و جمع خانواده آموزش و تربیت متفاوت و تغذیه و ژنتیک به شماره می‌آورند. اما علت، هیچ کدام از موارد ذکر شده نیست.

همان طور که اشاره شد، علت اوتیسم هنوز که هنوز رازی بزرگ باقی مانده است. لازم به ذکر است که اوتیسم در بزرگ‌سالان و کودکان علائم یکسانی را بروز نمی‌دهد.

اتیسم چیست

آشنای با اختلال اتیسم

اوتیسم یک اختلال رشدی است و بر نحوه تعامل و ارتباط فرد با دیگران و همچنین نحوه یادگیری و رفتار آنها تأثیر می گذارد. اوتیسم یک بیماری مادام العمر است و والدین ممکن است اولین علائم اوتیسم را در دوران کودکی، هرچند کوچک، مشاهده کنند. این اختلال قابل درمان نیست، اما می توان از فرد حمایت کرد تا بتواند با این اختلال زندگی بهتر و با کیفیت تری داشته باشد.

توجه: به یاد داشته باشید که اوتیسم یک اختلال مادام العمر در تمام دنیاست و تا آخر عمر با فرد همراه است، کارشناسان غربی پیشنهاد می کنند که اوتیسم مانند رنگ چشم و رنگ پوست برای همیشه همراه فرد است و هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد و تنها با مداخله می توان فرد را برای زندگی بهتر آماده کرد

علائم شایع اوتیسم 

برخی از علائم رایج اوتیسم که ممکن است فرد نشان دهد به شرح زیر است:

 

  • عدم تماس چشمی
  • تاخیر در مهارت های گفتاری و ارتباطی.
  • وابستگی شدید به روال های زندگی.
  • ناراحتی شدید ناشی از تغییرات نسبتاً جزئی
  • واکنش های غیرمنتظره به صداها، بوها، مناظر و لمس
  • عدم درک احساسات و حالات عاطفی دیگران.
  • تمرکز وسواسی روی اشیا و علایق.
  • رفتارهای تکراری و کلیشه ای.
  • عدم پاسخ به نام تا 12 ماه
  • عدم اشاره به اشیا دور تا 14 ماهگی

اتیسم چیست

علائم اوتیسم در نوزادان

اوتیسم که نوعی اختلال رشدی است، علائم به مرور زمان ظاهر می‌شود و والدین را متوجه می‌کند که چیزهایی که از رشد کودک انتظار می‌رود برای فرزندانشان اتفاق نمی‌افتد، مثلاً رشد گفتار یا چهار دست و پا راه رفتن طبیعی است. بیش از حد انتظار و همچنین سایر شاخص های رشد به تاخیر افتاده است، بنابراین اگر کودک در دو ماهگی، چهار ماهگی، شش ماهگی و نه ماهگی و یک سالگی نتواند به شاخص های رشد برسد، ممکن است یکی از علائم اولیه اوتیسم یا سایر اختلالات رشدی باشد.

علائم اوتیسم در دوره های سنی مختلف

اوتیسم در بزرگسالان بر روابط آنها و نحوه برخورد آنها با مشکلات و روزمره  آنها تأثیر می گذارد. بنابراین برقراری ارتباط با محیط را برای آنها مشکل می کند و در حالات و حرکات اجتماعی آنها خود را نشان می دهد و حالت عادی را از فرد می گیرد و او را منزوی و پرخاشگر می کند.
این اختلال می تواند زندگی عادی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اوتیسم در کودکان شاید بسیار دشوارتر از بزرگسالان باشد. زیرا کودکان زیر 3 سال با کمک محیطی که آنها را احاطه کرده در اوج یادگیری هستند.این عامل تعامل را از بین می بردوبرای انهاگران خواهد بود.

زیرا کودکان مبتلا به اوتیسم حرکات غیرعادی مانند کف زدن بدون منبع عاطفی و پا زدن بدون دلیل و همچنین داد و فریادهای بی شمار را به عنوان علائم نشان می دهند و اینها در میان شیطنت های کودکان گم می شود.

اتیسم چیست

درمان اوتیسم

اوتیسم در دسته بیماری های پنهان قرار می گیرد و اولین قدم برای درمان ممکن است شناسایی علائم اوتیسم در کودک یا اطرافیان او باشد، این بسیار حساس و حیاتی است.

لازم به ذکر است که آزمون اوتیسم در حوزه روانشناسی بوده و در محدوده اختلالات روانی مورد توجه قرار می گیرد.

یکی از راه هایی که چندین سال است برای درمان اوتیسم استفاده می شود شوک عصبی است، لازم به ذکر است که امروزه روش های درمانی آن مدرن شده است.

فرضیه های درمانی زیادی مطرح شده است که یکی از جسورانه ترین آنها تغییر رژیم غذایی برای درمان و ریشه کنی اوتیسم است و نسبت به سایر فرضیه ها طول عمر کمتری دارد.

بهترین کار حذف گلوتن و کازئین از رژیم غذایی کودک است که علائم اوتیسم را کاهش می دهد و البته مهم ترین و کاربردی ترین کار آموزش این کودکان از سنین پایین همراه با تغذیه مناسب است که می تواند باعث بهبود آنها شود.

اتیسم چیست