SiteLogo

بلوغ زودرس در پسران چه علائمی دارد؟

0 802
بلوغ زودرس در پسران چه علائمی دارد؟

زمانی که پسر از نظر جسمی و روحی وارد مرحله ی جدیدی می شود در اصطلاح مرحله ی بلوغ نامیده می شود. در مرحله ی بلوغ بدن و ذهن پسران بالغ می‌شود. سن شروع بلوغ معمولا 12 سالگی است، البته گاهی ممکن است پسران قبل از این سن علایم بلوغ را نشان دهند که در این حالت به بلوغ زودرس دچار شده اند. قبول کردن علایم بلوغ زودرس برای پسران کمی سخت است.

بلوغ زودرس در پسران چه علائمی دارد؟

علائم بلوغ زودرس در پسران:

در پسران برخی از علائم بلوغ زودرس عبارتند از:

  1. رشد بیضه‌ها

  2. رشد آلت تناسلی

  3. رشد موهای پوست، زیربغل و صورت

  4. رشد قد سریع

  5. بم شدن صدا

  6. آکنه

  7. بوی بدن بزرگسالان

چنانچه فرزند شما کمتر از 12 سال سن دارد اما علایم بالا را دارد بهتر است توسط پزشک بررسی شود چون ممکن است دچار بلوغ زودرس شده باشد. یکی از بدترین عوارض بلوغ زودرس در پسران کوتاهی قد است.

بلوغ زودرس در پسران چه علائمی دارد؟

دلایل بلوغ زودرس در پسران:

بلوغ توسط غده ی هیپوتالاموس که در قسمت جلویی مغز قرار دارد و غده ی هیپوفیز را کنترل می کند بوجود می آید. با رسیدن به سن بلوغ غده هیپوفیز شروع به آزاد کردن هورمون‌ها می‌کند. این هورمون‌ها بیضه‌های پسر را برای ساخت هورمون‌های جنسی تحریک می‌‌کنند.

مشکلاتی نظیر: آسیب رسیدن به مغز، تومور یا عفونت و همچنین اختلال در عملکرد غده ی تیروئید باعث بلوغ زودرس در پسران می‌شوند. گاهی ممکن است پسرانی که دچار بلوغ زودرس می شوند فقط یکی از علایم ذکر شده را داشته باشند.

عوارض بلوغ زودرس در پسران:

بعد از رسیدن به سن بلوغ، رشد کودک متوقف می‌شود. کودکانی که دچار بلوغ زودرس شده اند و درمان نشده اند گاهی به قد کامل در بزرگسالی نمی‌رسند زیرا استخوان‌های آنها بلوغ پیدا کرده و رشد استخوان نیز بسیار زود متوقف می‌شود. حتی این امکان وجود دارد که کودکی که دچار رشد زودرس شده قدش نسبت به کودکان همسالش افزایش داشته باشد اما پایان بلوغ زودرس باعث می‌شود خیلی زود رشد آنها متوقف شود. بلوغ زودرس می‌تواند در روحیه ی کودکان اثرات مخربی ایجاد کند. گاهی ممکن است پسرانی که دچار بلوغ زودرس شده اند، پرخاشگرتر باشند و باعث تحریک جنسی شود که با سن او مطابقت نداشته باشد.

بلوغ زودرس در پسران چه علائمی دارد؟

راههای تشخیص بلوغ زودرس در پسران:

با استفاده از آزمایش خون و بررسی سطح هورمون ها و یا رادیوگرافی از دست کودک می توان به وجود بلوغ زودرس در پسران پی برد.

درمان بلوغ زودرس در پسران:

گاهی ممکن است پزشک با کنترل فعالیت غدد درون ریز از پیشرفت بلوغ زودرس و عوارض ناشی از آن جلوگیری کند و با تجویز داروهایی میزان ترشح هورمو‌ن‌ها را کاهش دهد و باعث به تاخیر انداختن رشد جنسی فرد شود.

بلوغ زودرس در پسران چه علائمی دارد؟

مراقبت از فرزند در بلوغ زودرس:

پسرانی که دچار بلوغ زودرس می شوند از نظر اجتماعی و عاطفی دچار مشکل می شوند و گاهی حتی تمرکز خود را از دست می دهند و دچار افسردگی می شوند و از حضور در جمع خجالت می کشند. اما در این مدت باید به فرزندانتان بیشتر نزدیک شوید وصادقانه برایشان توضیح دهید که چیز خاصی نیست و رسیدن به این مرحله کاملا طبیعی است.