SiteLogo

عوارض قرص‌ های ضد بارداری چیست؟

(دلنیا یوسفی) 08 آبان 1402
0 389
عوارض قرص‌ های ضد بارداری چیست؟

زنان تنها برای پیشگیری از صاحب فرزند شدن، قرص های ضدبارداری را مصرف نمی کنند بلکه برخی از زنان برای کنترل جوش‌های هورمونی صورت و برخی دیگر برای منظم کردن چرخه ی قاعدگی و دسته ای دیگر که مبتلا به اندومتریوز، سندرم پیش‌قاعدگی شدید، قاعدگی بسیار شدید یا پردرد هستند به مصرف قرص های ضدبارداری روی می آورند.قرص های ضدبارداری به هر دلیلی که مصرف شوند عوارض خود را دارند.

 قرص های ضد بارداری نیز همانند سایر داروها دارای عوارض زیادی هستند که در این مقاله سعی می کنیم عوارض شایع مصرف قرص های ضدبارداری را برایتان بیان کنیم.از عوارض شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض قرص‌ های ضد بارداری چیست؟

حالت تهوع:

داشتن حالت تهوع، یکی از شکایت‌های رایج در میان مصرف کنندگان قرص های ضدبارداری است. درصد زیادی از زنانی که قرص های ضدبارداری مصرف می کنند از تهوع شدیدی که در طول روز آزارشان می‌دهد و اشتهایشان را کم می‌کند، شکایت می‌کنند. البته این زنان با مصرف قرص‌ها در زمان خوردن غذا یا خواب، می‌توانند شدت این وضعیت آزار دهنده را کمتر کنند.

سردرد:

یکی دیگر از عوارض شایع مصرف قرص های ضد بارداری سردرد است.بعضی اوقات این سردرد به حدی شدید می شود که تحمل آن سخت است و فرد را مجبور به ترک خوردن آنها می کند.در اکثر موارد سردرد ناشی از مصرف قرص های ضدبارداری به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند و در صورتی که سردرد ماه‌ها طول کشید، فرد باید مصرف قرص های ضدبارداری را ترک کند وحتما به متخصص مراجعه کند.

 عوارض قرص‌ های ضد بارداری چیست؟

اضافه وزن و چاقی:

چاقی و افزایش وزن، یکی دیگر از مشکلات مصرف قرص های ضدبارداری است. و بیشتر اضافه وزن و چاق شدن مربوط به ناحیه شکم، پهلو و ران است، که این شکل از چاق شدن فرد را کلافه می کند.در واقع چاق شدن ناشی ار مصرف قرص های ضدبارداری مشکل درصد زیادی از زنان مصرف کننده ی این دارو است.

درد سینه:

حساس شدن پستان‌ها و درد بافت درناحیه ی سینه، یکی دیگر از عوارض مصرف قرص های ضد بارداری است. افزایش کیست‌‌های ناحیه پستان، مشکلی است که برخی از مصرف کنندگان داروهای ضد بارداری آن را گزارش می‌کنند. درحالی که داروهای ضدبارداری احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و رحم را در زنان کاهش می‌دهند، اما خطر ایجاد توده‌های دردسرساز در سینه را بیشتر می‌کنند.

عوارض قرص‌ های ضد بارداری چیست؟

بی حوصلگی:

گرچه برخی از خانم‌ها کمتر شدن عوارض روانی سندرم پیش از قاعدگی را با مصرف این داروها تجربه می‌کنند، برخی دیگر از هجوم احساسات منفی، افسردگی و خمودگی با مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری خبر می‌دهند. اگر شما هم از دسته دوم هستید، بهتر است برای تغییر دادن داروی مصرفی‌تان، با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش میل جنسی:

یکی دیگر از تاثیراتی که مصرف قرص های ضدبارداری بر هورمون‌های بدن زنان می‌گذارند کاهش میل جنسی است. کاهش میل جنسی و احساس درد و آزار و دشوار شدن برقراری رابطه زناشویی، از مشکلات مصرف قرص های ضد بارداری است.

سعی کنید روش های پیشگیری متنوعی داشته باشید تا هم به سلامت خود کمک کنید هم باعث کاهش عوارض ناشی از مصرف قرص های ضدبارداری شوید.باید هر سه ماه یکبار روش پیشگیری را تغییر دهید.